maandag 25 april 2011

Easter Parade

Zelf heb ik niets met zgn. 'feestdagen'. Ik vind het té nadrukkelijk allemaal, té opgelegd. Het is wel fijn dat de zeven 'feestdagen' die we in Nederland kennen vrije dagen zijn zodat men tijd heeft om die, net zoals de zondag ooit bedoeld was, in introspectief door te kunnen brengen.

Het zou niet in mijn hoofd opkomen om op die dagen te gaan winkelen. Helaas heeft de commercie daar een ander gevoel over, de zondagopenstelling van winkels is al gemeengoed geworden, en erger nog, er zijn daadwerkelijk veel mensen die op zondag gaan winkelen. Laat me uit de eerste hand vertellen dat het een, laat ik het voorzichtig benoemen, "apart" publiek is.

Nu heeft het bedrijf waar ik werk in hun oneindige wijsheid besloten om 2e Paasdag van 12.00 tot 17.00 open te gaan. Ik schets even het beeld: Overdekt winkelcentrum, 25 graden Celsius, slechts een derde van het winkelbestand doet aan de openstelling mee.

Op vrijwillige basis werd er onder het personeel gerekruteerd en omdat ik collega's die aan Paasontbijtjes dan wel Paasbrunches doen of die met de (klein)kinderen eieren willen gaan zoeken een warm hart toedraag, heb ik me aangemeld, maar ook omdat ik altijd nieuwsgierig ben naar de beweegredenen van mensen en dus graag wil weten: Wie in godsnaam zijn die mensen die komen winkelen op 2e Paasdag?

Zijn het alleenstaanden met zo'n leeg bestaan dat ze dat even willen vergeten door te gaan shoppen? Zijn het uitgebluste echtparen die elkaar niets meer te vertellen hebben, eigenlijk allang uit elkaar hadden moeten gaan, daar te laf voor zijn en dus daarom gaan winkelen om maar niet te veel met elkaar geconfronteerd te hoeven worden? Zijn het ouders met kinderen die ze niet aan kunnen en ze dan maar in een winkel loslaten? Zijn het mensen die zich thuis vervelen en besluiten dat in een winkel gaan doen? Wat kun je trouwens unbedingt nodig hebben op 2e Paasdag wat niet een dag kan wachten?

Ik ben heel benieuwd welke Easter Parade vandaag aan mij voorbij trekt.

2 opmerkingen:

  1. We hadden geen zin om vandaag de winkels in te gaan. Dat laten we aan anderen over..

    Was het overigens nog druk vandaag in the store?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @dutchdray Ik vond het meevallen, maar in het winkelcentrum liep toch veel volk. Ik maak me zorgen over de mensheid.....

    BeantwoordenVerwijderen