vrijdag 4 mei 2012

Hyper, hyper

Ben nu ruim 10 jaar actief op de PC en het meeste heb ik mezelf geleerd of heb ik me na lezen van documentatie eigen gemaakt. Vragen aan mensen met meer ervaring heeft ook zo nu en dan z'n vruchten afgeworpen.

Maar dan toch kan er zomaar iets gebeuren waarvan je geen idee hebt. Vandeweek was ik mijn dagelijkse blogje aan het typen en bij het controleren bleek er ineens een willekeurig woord voorzien te zijn van een hyperlink, en toen nog één. Achter de hyperlink ging een reclame schuil van het kaliber 'Er ligt een I-Pod voor je klaar' en 'Vanuit huis veel geld verdienen'.

"Zijn ze nou helemáál!" dacht ik. Ik dacht dat ze vanuit Blogger ongevraagd reclame hadden toegevoegd op mijn blog, want op andere blogs die ik bekeek was het ook, en op oudere blogjes van mij verschenen ze ook plotseling. Ik er een vraag over gesteld bij het helpforum.
Onderwijl bleek op andere computers er niets aan de hand, het lag dus duidelijk aan mijn PC.
Antwoord van het helpforum was dat mijn Browser was gehackt.

Opeens begonnen er op Facebook ook allerlei advertenties te verschijnen, met daar onder dat het geen advertentie van Facebook was. Op diverse sites die ik bezocht weer die verschillende hyperlinks her en der verspreid.

What the f*ck! Ik heb Norton, die moet hackers en virussen toch tegenhouden? Norton benaderd en die vroeg wat voor browser ik gebruikte. Nou had ik nét voor het tripje naar Barcelona dan eindelijk eens op dat Google Chrome geklikt, die bleven maar aandringen. De medewerker van Norton zei dat ik eens moest kijken of de problemen zich ook voordeden als ik Internet Explorer gebruikte.

Nou was ben ik browsertechnisch een nitwit, dus had ik geen idee dat het daar aan zou kunnen liggen, sterker nog ik heb moeten opzoeken wat een browser was, maar ja hoor! Bij Internet Explorer is er niets aan de hand, ik heb Google Chrome er dus weer afgehaald, en het probleem is weg.

Ik had bij Norton de verwijtende vraag neergelegd dat die er toch voor zou moeten zorgen dat zoiets niet kan, maar  de medewerker antwoordde: "Als u zelf iets bewust installeert, kan Norton daar ook niets mee". Ik snapte hem, maar echt helemaal bewust had ik het niet geïnstalleerd, meer om van dat zeurderige 'installeer mij, installeer mij' van Google Chrome af te komen.

Leer van dit blog, nooit zomaar iets doen!

2 opmerkingen:

  1. Ik heb het ook eigenhandig moeten ervaren dat je niet 'klakkeloos' alles kunt downloaden.. Ook ik had ooit Chrome als browser geïnstalleerd.

    BeantwoordenVerwijderen