woensdag 8 augustus 2012

Slagroomspuit

Tijdens onze wandeling door de natuur afgelopen weekend kwamen we midden in het groen een weggegooide ampul tegen van een slagroomspuit, hoe zoiets in hemelsnaam dáár terecht komt is me een raadsel, maar deed me wel denken aan dat (niet zo handige) ding.

Zo eind jaren 70 begin jaren 80 deed de nieuwe keukenhulp zijn intrede in ons huishouden. Werd daarvoor de slagroom geklopt met de hand of met de mixer. (Gardes aflikken!!) Nu kon je op eenvoudige wijze wel een halve liter slagroom maken.

Hoewel, eenvoudig….de slagroomspuit was een soort van thermosfles met schroefdop met allerlei veertjes en tandwieltjes er op, die vrij ingewikkeld in elkaar te zetten was. Ook moest je i.p.v. suiker suikerwater toevoegen, het recept hiervoor was bij de gebruiksaanwijzing ingesloten.
Dus slagroom in de fles, suikerwater er bij, de dop er op schroeven alle veertjes e.d op de juiste wijze aanbrengen en dan het belangrijkste: met een speciaal daartoe bestemd houdertje moest er een ampul met lucht ingeperst worden. Dat luisterde nogal nauw want als het niet helemaal aansloot zat er te weinig lucht in en verliep het hele proces van slagroom spuiten niet volgens plan
.
Geen gardes meer aflikken dus, maar als er geen slagroom meer uit kwam had ik al heel gauw ontdekt dat er nog ruim voldoende in zat, zodat je i.p.v. vooraf nu achteraf slagroom kon snoepen.
Op een bepaald moment hoorde ik mijn vader zeggen: ‘Nee hoor, ik pak net zo lief de mixer om te kloppen, dat gedoe met dat ding’
Weer een keukenhulp die in het keukenkastje verdween, én weer gardes aflikken!!







3 opmerkingen:

  1. jaaaaa ik kan mij ze nog herineren hoor en je komt ze als trouwe kringloop bezoeker nog wel tegen en meestal gloed nieuw dus inderdaat was niet zo n sucses

    BeantwoordenVerwijderen
  2. die ampul word tegenwoordig door jongeren gebruikt als een soort van lachgas en is erg gevaarlijk daarom kwam je hem daar tegen

    BeantwoordenVerwijderen