woensdag 27 maart 2013

Huwelijk

Het huwelijk, zelf heb ik er niets mee, maar er zijn mensen die het een heel belangrijk instituut vinden, en dat is vanzelfsprekend te respecteren. Als twee volwassenen zoveel van elkaar houden dat ze dat graag bezegeld willen zien met een huwelijk, hef ik het glas en proost op een lang, liefdevol en gelukkig leven samen, ik pink er zelfs een traantje bij weg, dat dan weer wel. Ik vind ook dat íedereen die keus moet hebben, en in Nederland kan dat ook het huwelijk is opengesteld voor man/vrouw, man/man en vrouw/vrouw.
Naast Nederland kan dit ook in België, Spanje, Canada, Zuid Afrika, Noorwegen, Zweden, Portugal, IJsland, Argentinië en Denemarken

In de Verenigde Staten van Amerika is in slechts 10 staten is het huwelijk tussen mensen van gelijk geslacht mogelijk. Deze week staan er in Amerika twee rechtszaken over het homohuwelijk centraal in het Amerikaans Hooggerechtshof. Negen raadsheren beslissen over de zaken. Dat zal een flinke botsing opleveren: vier raadsheren zijn voor het homohuwelijk, maar drie anderen zijn faliekant tegen. Wat de uiteindelijke uitspraak van het hooggerechtshof is kan dus nog erg spannend worden.

Wat de Amerikaanse bevolking zelf betreft, een paar jaar geleden was er nog een meerderheid tegen, maar nu is zo'n 60% voor. Die verandering wordt voor een deel toegeschreven aan de jongerencultuur. Vooral in de soms zo macho (rap)muziek,- en sport wereld lijkt een kleine revolutie gaande. Lichtend voorbeeld hierin is de hetero worstelaar Hudson Taylor hij heeft 'Athlete Ally' opgezet nadat hij was geconfronteerd met homofobie in de sportwereld. 'Athlete Ally' is een non-profit organisatie met de missie om heterosporters aan te moedigen om homofobie in de sportwereld tegen te gaan en met succes vele, ook hele beroemde atleten, sloten zich er bij aan. Hudson:

"Sporters zijn voorbeelden, ik ben in de unieke positie hier iets aan te doen. Echt het klimaat te veranderen. Zodat ik later kan terugkijken en zeggen dat ik worstelen beter heb gemaakt want ik was een bondgenoot."

Het is nu zelfs overgeslagen naar de überhomofobe rapwereld, rapper Jay Z zegt: "Het is hetzelfde als dsicriminatie tegen zwarten. Simpel"

Ik vind deze mannen helden, want ze staan op en gaan tegen de geldende normen en waarden van hun omgeving in, zij maken het verschil.
Hudson Taylor 


Jay Z



1 opmerking:

  1. Goed om te zien dat er in de VS nu ook openlijker tegen het Homo huwelijk wordt aangekeken.

    BeantwoordenVerwijderen