zaterdag 20 april 2013

Koningslied/10.000 Reasons

Zo vagelijk langs me heen had ik er wel over gehoord dat er een lied zou komen voor Willem-Alexander, en dat het gepeupel daar dan teksten voor in kon sturen of iets van dien aard. Ik vraag me dan meteen af welke mensen dit dan ook daadwerkelijk doen.

Gisteren bleek het lied dan klaar, naar aanleiding van de ingezonden teksten hadden John Ewbank, Jack Poels, Alain Clark, Guus Meeuwis en Daphne Deckers (!) iets geschreven, nou ja, de teksten waren dan al ingezonden en de melodie heeft John Ewbank gejat geleend van het nummer "10.000 Reasons"  van Matt Redman. (ik voel een plagiaatzaakje opkomen)

Het resultaat is een door een aantal artiesten gezongen onsamenhangende rijmelarij die het gemiddelde Sint Nicolaas gedicht niet overstijgt. Het lijkt wel te gaan over een infantiele immobiele bejaarde in plaats van over de aankomende Koning Willem-Alexander, een man in de kracht van zijn leven.
Ook zijn er twee momenten in het 5 minuten durende lied dat er totaal ongepast ineens een rap in voorkomt, iets dat sinds Ali B zich heeft geprofileerd als knuffel Marokkaan annex rapper verplicht is in iedere samenzang van verschillende artiesten voor goede doelen en andere momenten van saamhorigheidsgevoel, zo ook nu. Naast Ali B zijn die gedeeltes geschreven door Gers Pardoel, Lange Frans en Kraantje Pappie (?)

Stukje van de tekst en stukje rap:


Daar sta je dan
Ieder mens heeft een taak in dit leven
Alles gedaan om je voor te bereiden
Daar is het dan
Je belooft dat je alles zult geven
Iedere stap die je zette die leidde naar hier
En kijk om je heen
Wij lopen met je mee

Door de regen en de wind
Zal ik naast je blijven staan
Ik bescherm je tegen alles wat komt
Ik zal waken als jij slaapt
Ik behoed je voor de storm
Hou je veilig zo lang als ik leef


De W van Willem
Drie vingers in de lucht, kom op, kom op
De W van Willem is de W van wij
Heel Oranje staat zij aan zij
De W van water waar we niet voor wijken
We leggen het droog en we bouwen dijken
De W van welkom in ons midden
Tot welke God je ook moge bidden
De W van Willem
De W van wakker, stamppot eten
Miljoenen coaches die beter weten
De W van altijd willen winnen
Wat het ook is waar wij aan beginnen
De W van wij zijn een met elkaar
Met de schouders naast elkaar
En dus roepen we vandaag van






2 opmerkingen:

  1. Dat een door JOUW gemaakt Sint gedicht niet overstijgt ;-)

    BeantwoordenVerwijderen