zaterdag 20 juli 2013

Herinnert U zich deze nog? #35


CHAMPAGNE
"ROCK AND ROLL STAR"
1976
Aantal weken: 10
Hoogste positie: 2



De Nederlandse groep Champagne bestond uit v.l.n.r. Trudy Huysdens, Jan Vredenburg, Bert van der Wiel en Paulette Bronkhorst. Trudy en Bert kenden elkaar al van jongs af aan en Jan en Paulette werkten als drummer en zangeres in een band, ze werden samengebracht door Martin Duiser en Wally Tax schreef de tekst voor dit "Rock And Roll Star". Ze werden toen het Nederlandse antwoord op Abba genoemd, maar ik zag dat niet zo, ze hadden meer wat weg van de Engelse Brotherhood Of Man, als je dan toch wilt gaan vergelijken. Maar voor mij hadden ze een heel eigen geluid en uitstraling.

Ik vond ze destijds als jong manneke meteen geweldig door de chique gatsby look en de catchy liedjes. Deze eerste single deed het niet alleen hier goed, maar in heel Europa en zelfs in Amerika heeft dit lied in de hitparade gestaan. Bij iedere volgende single werden een passende look en choreografie gecreĆ«erd. Jaren later toen ik met de eigenaar van mijn sportschool, Noes Fiolet (voormalig danser en choreograaf), in gesprek was en de naam van deze groep viel zei hij dat hij degene was die met hen de danspasjes instudeerde. Hoe klein kan de wereld zijn? 

Na een aantal singles hield de gatsby look op en werd de kleding wat moderner. In totaal bracht Champagne negen singles en twee albums uit. In 1981 viel de groep uit elkaar. Jan maakte in 1983 een niet heel succesvolle doorstart met Champagne als trio met een andere zanger en zangeres. Zo heel af en toe kwamen de groepsleden samen om nog eens over 'de-tijd-van-toen' te praten.

Als ik het goed begrepen heb waren de vier leden in 2006 voornemens om een comeback te maken met een theatershow voor het seizoen 2007/2008 en werd er zelfs al geoefend, maar Bert werd ziek en kon daardoor niet meer meedoen en is het idee toen vanzelfsprekend afgeblazen. Helaas is Bert op 29 juni 2009 overleden op 64 jarige leeftijd.

Paulette en Trudy zijn, naar eigen zeggen, nog steeds hartsvriendinnen en hebben zich uit de muziekwereld teruggetrokken. Jan toert met een eigen band Oude Liefde Roest Niet en is hoofdredacteur van een tijdschrift voor klassieke muziek. 

2 opmerkingen:

  1. Lekkere muziek van de Nederlandse Abba
    Favoriet was "Oh me oh my goodbye" en "Blackjack"
    Heb de drie overige leden als Facebook vriend en soms leuke "gesprekken" met ze.
    Heb op JS een log over ze geschreven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kan ik me nog herinneren, idd. Leuk dat ze tot je FB-vrienden horen!

      Verwijderen