maandag 19 augustus 2013

Een diepe buiging voor William Spaaij

Dat sporten als een soort religie wordt beleefd en boven alle wetten staat, dat zelfs mensenrechten er voor moeten wijken, is niet iets nieuws. De Olympische Spelen van 1936 werden gewoon in Nazi Duitsland gehouden waar op dat moment de Joden werden onderdrukt, en we weten allemaal hoe het verder gegaan is, maar niemand die er over dacht om daar iets van te zeggen.

Nu de mensenrechten met voeten worden getreden in Rusland waar een antihomowet is aangenomen, met alle vreselijke gevolgen van dien voor homo's in Rusland en daar de Olympische Winterspelen aanstaande zijn, zou je verwachten dat beschaafde landen de spelen zouden boycotten, Nederland voorop als het land die mensenrechten hoog in het vaandel hebben staan.

Denk opnieuw, er staan zoveel belangen op het spel, er is zoveel geld mee gemoeid dat mensenrechten in het algemeen en die van de homo's in het bijzonder nu voor de regering even niet ter zake doen, zelfs de Partij van de Arbeid die toch bekend staat om alles wat hier asiel komt aanvragen, terecht of onterecht, meteen zielig te vinden om ze vervolgens als onmondige kinderen te behandelen, uitkeringen en huisvesting geregeld wil zien en ze vooral op hun rechten wijst, plichten niet zozeer, daar kun je die stakkers niet mee vermoeien, die partij dus, waarvan je zou verwachten dat ze schuimbekkend van louter ongeloof en rechtvaardigheidsgevoel een boycot zouden afdwingen, geeft in deze ook niet thuis, stel je voor dat de gaskraan dicht gaat!

Maar dan is daar ineens musicalster William Spaaij met een open brief aan premier Rutte:



Geachte Minister-President, Nederlands Olympisch Comité en alle professionele sporters,

Naar aanleiding van de open brief van Stephan Fry opgesteld aan premier Cameron, de leden van het IOC en samen met diverse artikelen die momenteel op het internet verschijnen, voelde ik mij geïnspireerd om ook in Nederland onze stem te laten horen. Ik doel hierbij uiteraard op de Olympische Spelen van 2014 in Rusland en de sinds kort gestelde nieuwe wetgeving waarin het verboden is propaganda te maken voor ''niet-traditionale seksrelaties'' om jongeren tot hun 18e levensjaar te beschermen voor deze relaties, waaronder homoseksualiteit. 

Nu kan ik net als Stephan Fry uitgebreid verhaal houden over de Olympische Spelen in Berlijn van 1936. Toen het olympisch vuur vreugdelijk ontstoken werd terwijl er ondertussen Joden werden geïntimideerd en gemolesteerd en de politie daarbij zijn ogen dicht hield. We kunnen verder uitweiden over dat die Olympische Spelen voor de heer Adolf een gigantische springplank genereerde om zijn status zowel in zijn eigen land als daarbuiten tot een hoger plan te brengen. Om over wat daarop volgde maar te zwijgen. 

Ik weet dat het gevaarlijk is om vergelijkingen te trekken, zeker met WOII, en dat elke situatie verschillend is, maar het is wel van wezenlijk belang dat er iets gaat gebeuren en vooral iets gaat veranderen. Aangezien de Olympische Spelen staan voor het grootste goed dat wij als mensheid kennen namelijk liefde, gelijkheid en broederschap, niet als individu, niet als land maar als verbinding tussen alle rassen, alle geloven en alle vormen van seksuele geaardheid, lijkt het mij van essentieel belang om nu niet de ogen te sluiten. Nu niet geld of politiek te laten overheersen, maar onze stem te laten horen dat een ieder van ons gelijk is.

Mijn voorstel in deze is om ons als land terug te trekken uit de Olympische Spelen en zo een voorbeeld te geven aan de rest van de wereld. Zodat we op deze manier Rusland een kans geven deze nieuwe wet op te heffen en dat we hopelijk op deze manier alsnog kunnen genieten van een waardige Olympische Spelen in Rusland. Waarschijnlijk zijn er nu veel mensen die een wenkbrauw optrekken en denken ''al die sporters dan die jaren en jaren getraind hebben?''. Ik weet hoe het is om topsport te beoefenen en om dag en nacht bezig te zijn met een weergaloze passie. Wat ik hiermee wil zeggen is dat als ik een topsporter was en wist dat ik naar een land zou gaan die haat tegen homoseksualiteit anno 2013 stimuleert, ik mij hiervan volledig zou distantiëren. Ik zou mijn stem laten horen door te zeggen ''tot hier en niet verder!''

Wat mij opvalt in deze discussie is dat vooral andere homoseksuelen opkomen voor deze belangen en hun stem verheffen. Daarom vind ik het belangrijk dat er ook een stem klinkt van een heteroseksueel. Ik hoop hiermee ook andere heteroseksuelen en/of rassen te stimuleren en dat ze door deze brief hun stem durven te laten horen.

Graag wil ik benadrukken dat ik een liefdevolle actie wil opzetten waarin we als mens opkomen voor onze gelijkheid. Ik wil niet schreeuwen. Ik wil niet vechten en zeker niet aanzetten tot haat. Ik wil de wereld laten inzien dat we iets met elkaar kunnen bereiken wat voortkomt uit onze stem die gevoed is met liefde.

Hierbij de facebookpagina: Zeg Nee tegen de Olympische Spelen 2014 Rusland:https://www.facebook.com/norussianolympics
Ik hoop dat iedereen dit deelt en liked. En dat dit een steun mag zijn voor alle mensen die gebukt gaan onder een beperking van hun vrijheid.

Met vriendelijke groet,

William Spaaij

Geen opmerkingen:

Een reactie posten