dinsdag 8 oktober 2013

Fire drill

Vrij onregelmatig, maar altijd op een maandagochtend kan het gebeuren dat er op het werk een brandoefening is. Door het gebouw wordt dan omgeroepen dat en waar er brand is. Collega's van de Bedrijfshulpverlening (BHV) gaan dan in draf met een brandblusser op de schouder richting de aangegeven plek. Soms is dat voldoende maar er kan ook een ontruiming geoefend worden en dat was gisteren het geval.

Daar is een soort van protocol voor met gelamineerde aanwijzingen en hesjes, maar hoe het precies zit is voor mij in ieder geval niet helemaal helder. Ik kreeg ook iets in mijn handen gestopt wat ik moest opvolgen, maar ik begreep niet welke plek er nou bedoeld werd waar ik moest gaan controleren of er nog mensen aanwezig waren. Dus gingen we van de derde etage met de stroom collega's mee naar de afgesproken plek waar we ons moeten verzamelen in geval van calamiteit. 

Toen iedereen weer terug het gebouw inging kwam collega Dymphna er pas uit, die was dus vergeten en zou door de vuurzee zijn overmand als het geen oefening was geweest. Het was weer duidelijk dat het vooral niet duidelijk was hoe nu precies te handelen, reden om het nog wat vaker te gaan oefenen ons ervan bewust dat als er, God verhoedde, daadwerkelijk een grote brand zou uitbreken alles heel anders zal gaan dan de oefening op maandagochtend. We hopen het nooit mee te maken.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten