zaterdag 22 februari 2014

Fakkels en hooivorken

Iedereen die een ander mens of dier iets aan doet moet daarvoor gestraft worden. Is de straf uitgezeten dan komen de daders weer terug in de samenleving, dat hebben we met elkaar afgesproken in onze rechtsstaat. Zelf vind ik dat we wel enigszins af moeten van de zogenaamde 'verzachtende omstandigheden'. Dus geen 'Ja maar hij had zo'n slechte jeugd...', 'Zo is dat nu eenmaal in hun cultuur....', 'Zij was op dat cruciale moment net even ontoerekeningsvatbaar...'. Stierenpoep!! If you can't do the time don't do the crime.

Één van de ergste misdaden is het seksueel misbruiken van kinderen, als volwassene ben je altijd sterker dan een kind, en het is nooit, maar dan ook nooit goed te praten. En toch is het van alle tijden, geestelijken deden als was het een verplicht onderdeel van hun functie, en ook zijn er ouders die hun kinderen misbruikten, of mensen aan wiens zorg kinderen waren toevertrouwd, zoals Benno Larue, zwemleraar in Den Bosch die met tientallen jonge meisjes ontucht heeft gepleegd.

Hij is daarvoor berecht en heeft zijn straf uitgezeten, en nogmaals het kan hem nooit vergeven worden wat hij heeft gedaan, maar zoals alle gedetineerden, ontuchtplegers, moordenaars, verkrachters, inbrekers, witte boorden criminelen, enz, als de straf is uitgezeten en eventuele behandelingen zijn beëindigd komen ze weer (onder toezicht) terug in de samenleving. Dat is de rechtsstaat. Deze mensen moeten ook ergens gaan wonen. In het geval van Benno heeft de burgemeester van Leiden woonruimte voor hem beschikbaar gesteld, omdat daar waar Benno vandaan komt, in het zuiden van het land waar ze er zelf altijd prat op gaan hoe het daar altijd één grote gezellige hossende familie is, niemand hem wilde hebben.

De afgelopen week is daar veel rumoer om geweest, mensen in de wijk, maar ook vooral van buiten de wijk waar Benno gehuisvest is lieten op niet mis te verstane wijze weten hem niet in hun buurt te dulden. Ik heb dat allemaal even op me in moeten laten werken. Mensen buiten de wijk? Hoezo? Een moeder van 8 kinderen durfde haar kinderen niet meer buiten te laten spelen. Ik dacht alleen; 'Waarom heb je in godsnaam 8 kinderen?' Het was een ware volksopstand die afstevende op een lynchpartij of brandstapel, ik miste de fakkels en hooivorken of zoals Lennaert Nijgh het zo mooi verwoordde in zijn lied "Leonardo"

"Vol van bijgeloof en inteelt 
onder bruine vilten hoeden
kruipt het stadsvolk bij elkaar".

Een populistisch volksgerecht anno 2014. Ik heb de mensen gezien die vonden dat ze dat moesten doen, het zijn mensen die vrij primair denken, nuance is ze vreemd, het is zwart of wit. Mensen van het kaliber: "We moeten alle pedofielen naar een eiland hier ver vandaan sturen" Dus wat Engeland ooit deed met hun criminelen door ze naar Australië te verbannen, zodat er nu helemaal geen criminelen meer zijn in Engeland. Het zijn de Henken en Ingridten van ons land, ineens had ik er een beeld bij wie daar nou steeds mee bedoeld worden. Ik zal ze verder niet gaan omschrijven, onder het mom een foto zegt meer dan duizend woorden komen hieronder wat foto's van de protesteerders.
Ik zou pas ongerust worden als zulke mensen in mijn buurt zouden komen wonen.









Geen opmerkingen:

Een reactie posten