zaterdag 1 maart 2014

♫Bij ons staat op de keukendeur♫

Vandaag is het jaarlijks carnaval weer losgebarsten. Ik zou liever een bezoek aan de tandarts brengen dan dat ik me in het feestgewoel zou moeten storten, maar dat is niet altijd zo geweest. Bij ons thuis werd carnaval gevierd, en dat kwam met name door mijn vader die een gezelligheidsmens was, bovendien was hij lid van carnavalsvereniging "Ons Brabant", waar hij op zeker moment ook lid was van de raad van elf en penningmeester. Als kind groeide ik er dus mee op, er werd naar die dagen in februari/maart toegeleefd, er was natuurlijk de jaarlijkse optocht door Den Haag op carnavalszaterdag waarvoor de voorbereidingen al maanden eerder begonnen, bovendien werd er buiten het carnavalsseizoen door de vereniging verschillende activiteiten ontplooid, waaronder de, naar ik dacht maandelijkse, kienavond. Er op terug kijkend was het een leuke tijd en het carnaval was een belangrijk ijkpunt in het jaar net zoals de verjaardagen en de feestdagen.

Hieronder wat foto's van vroeger, en héél vroeger. In den oude photoalbums van mijn vader zaten veel foto's van carnavalsavonden in de late jaren 40 en jaren 50, ik denk dat het destijds van belang was om te vieren wat er te vieren viel na de bange jaren '40-'45, gewoon omdat het (weer) kon.

Mijn vader met carnaval 1948(!)

Vader met carnaval 1950, als 'pop
in een doos'. Kom daar maar 'ns op,

Vader met zijn moeder met carnaval 1956.
Oma als bloemenvrouwtje en papa
als rus.

Kleine Aidan als cowboytje

Carnaval op de kleuterschool "Koningshofje' in Den Haag. Ik sta op de achterste rij 3e van links.
Als ik het goed heb staat rechts van mij Sylvia en links van mij,ook als
cowboy, Robert.Verder herken ik Marlies met bolhoed, rechts naast
haar Mirjam.

Mijn moeder in de jaren 70 als
zigeunerin.

Na cowboy ook als indiaan, samen met mijn vader en
moeder tijdens de optocht. Te veel haar, te veel kleuren en te
veel make-up, ach de dingen waar je mee weg komt als kind.

Carnaval 1975 mijn ouders met vrienden Mieke en Henny die in
1960 naar Australië waren geëmigreerd, waar ze een zeer
succesvol bestaan wisten op te bouwen. Helaas trof het noodlot
hen erg hard niet lang hierna.

Papa links op de rij achter de dansmariekes

Geen opmerkingen:

Een reactie posten