dinsdag 26 augustus 2014

Wat de neuk!?

De diarree aan wanstaltige TV-programma's die met name de commerciële zenders over ons uitstorten met als doelgroep de onderkant van de samenleving blijkt echt eindeloos. Ik snap dat men deze mensen 's-avonds niet op straat wil, en de programmering daarom op hun niveau aanpast met personen er in waarmee ze enige verwantschap hebben, dat is de reden waarom in die lange rij van reality-series vrijwel uitsluitend mensen met minimale herseninhoud te zien zijn, die net wat minder goed in het leven staan dan de veelal met overgewicht behepte, overgetatoeëerde, in trainingspak gestoken laaggeschoolde vechthondenbezitters die op de bank hangend er naar kijken. Zij zijn dan wel te dik, maar als ze Wendy van Dijk zien met een persoon waar wel drie Wendy's uit kunnen, nemen ze nog maar eens een biertje en een frituurhapje, want die daar op de TV zijn pas dik!

Dat is de kracht, het laten zien van mensen met een vergelijkbaar niveau die er erger aan toe zijn dan jij, het geeft een goed gevoel over jezelf. Jij hebt dan wel schulden omdat je ondanks een beperkt budget wel iedere nieuwe gadget wil hebben, maar jij wordt je huis (nog) niet uitgezet. Ik hoor ook dat veel mensen die de talloze talentenshows volgen, de rondes waarbij er, naar ik begreep, mensen te zien zijn zonder talent die door de jury op harde wijze worden neergesabeld het leukste vinden. Wat zegt zoiets over je?
"Sterren Flikkeren Op Hun Muil", "Mijn Man Neukt Jouw Vrouw" of hoe heten die programma's allemaal? Je kan het zo gek niet bedenken of er wordt een camera op gezet.

Volgens mij is het allemaal begonnen met "Big Brother", kijken naar mensen in een huis. Dat was een schot in de roos, ik heb het nooit gezien, maar je kon het niet ontlopen, er werd over geschreven en mensen in mijn omgeving hadden er hele gesprekken over. Daarna is het van kwaad tot erger gegaan met (gescripte) reality TV, moeders die hun zonen uit huis willen en een vrouw voor hem gaan zoeken, vrouwen die een miljonair willen die uiteindelijk homo blijkt te zijn (cabaret!), burenruzie's, enge ziektes waar je niet mee naar de dokter durft, maar wel mee op nationale TV wilt, nodeloos te zeggen dat hier in huis de TV vaak alleen maar aangaat voor het journaal.

En als je denkt dat men onderhand wel op de bodem is beland van de gierput die reality TV uiteindelijk gewoon is, hoorde ik van de week van vriend André dat er nu een programma komt waarin je kunt kijken naar mensen die televisie kijken.
Ik herhaal; er komt een programma waarin je kunt kijken naar mensen die televisie kijken. Ik dacht natuurlijk eerst aan een grapje, maar nee hoor, de titel is "Thuis Voor De Buis", oorspronkelijk een Engels programma waarin een vaste groep kijkers hun spontane reacties gaan geven, vanzelfsprekend op RTL 4.

Wat de neuk!? Ik snap nu waarom het Kijk,- en Luistergeld is afgeschaft (ja zo oud ben ik al), hier kun je geen bijdrage voor vragen, wat komt er nu nog? Buren die elkaars huis gaan opknappen? Pubers die uit de kast gaan komen met een camera er op? Mensen op gevorderde leeftijd volgen die nog maagd zijn? Camera's plaatsen bij de eerste hulp van een ziekenhuis? Een datingprogramma met uitsluitend naakte mensen? Ik sta nergens meer van te kijken, behalve van het feit dat er daadwerkelijk mensen zijn die het willen zien.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten