dinsdag 7 oktober 2014

Markthal

Het kan niemand ontgaan zijn, Rotterdam heeft er een nieuwe trekpleister bij: De Markthal, geopend door Hare Majesteit de Koningin op 1 oktober. En ik vínd het een lelijk gebouw! Er staan nu aan en rond de Binnenrotte een hele hoop lelijke gebouwen bij elkaar die in verschillende tijdsspanne zijn gebouwd en voltooid, en daardoor geen homogeniteit uitstralen. Dat is op wel meer plaatsen in de stad die in de oorlog geheel is platgebombardeerd. Overal zijn er sinds de wederopbouw los van elkaar prestigieuze bouwplannen ten uitvoer gebracht, en dat is naar mijn gevoel een beetje doorgeschoten.

Ik heb heb het waarschijnlijk helemaal verkeerd, want onlangs las ik dat in een Amerikaans reistijdschrift Rotterdam werd aangeprezen als de plaats die je bezocht móest hebben wilde je je tegenover jezelf en je vrienden nog als serieuze dromomaan kunnen profileren. En met name de architectuur werd lyrisch beschreven ook de, toen nog, in aanbouw zijnde Markthal.

Het kuddegedrag van mensen werd ook nu weer eens benadrukt, voetje voor voetje schuifelen ze door dit nieuwe wonder van architectuur om er maar als eerste geweest te zijn maar kunnen door de drukte niet de echte sfeer proeven die de bedenkers voor ogen hadden, want 'lekker neerstrijken voor een hapje en een drankje' wat zo wervend wordt vermeld op de site, daar is voorlopig nog geen sprake van. Ik weet dat, want ik heb het vrijdag, toen ik naar de bibliotheek ging, met eigen ogen gezien, en heb, eerlijk is eerlijk, drie stappen in het gebouw gezet, zag de drukte en maakte direct rechtsomkeer, waarbij ik bij de enige 'versunit' die ik heb kunnen zien meteen zag dat hier geen marktprijzen worden gehanteerd. Als over een paar maanden het nieuwe er af is en het dus wat rustiger is zal ik eens een keer uitgebreid gaan kijken.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten