vrijdag 24 oktober 2014

Toen en Nu: Wieteke van Dort

Als er één BNer is die met mijn jeugd is verweven is het Wieteke van Dort wel. Zij was het die, toen dat nog geen problemen gaf, Sint Nicolaas verwelkomde en door de hoofdpiet destijds 'vrouwtje Wiet' werd genoemd. Daarnaast was ze door mijn jeugd heen in diverse jeugdseries te zien o.a.  "Oebele", "Kunt U Mij De Weg Naar Hamelen Vertellen Meneer" en "De Stratemakeropzeeshow" Maar ook de kinderen van nu kennen haar uit het programma "Klokhuis".

Naast haar werk met en voor kinderen was ze vanaf 1979 tot 1981 als het personage Tante Lien te zien in de "Late Late Lien Show". Het programma was gericht op de Indische Nederlanders waarin verhalen en liedjes vol heimwee en nostalgie werden gebracht. Tante Lien werd zo populair dat Wieteke tot op de dag van vandaag regelmatig als dit alter ego optreedt, op Pasar Malams of voor Indische bejaarden.

Ik heb haar nog nooit ontmoet, maar het lijkt me een hele lieve, warme vrouw. Dat veel van haar collega's dat ook vinden bleek wel toen op 24 juni 2013 vele van hen met wie ze heeft gewerkt, Willem Nijholt, Bill van Dijk, Aart Staartjes, Sandra Reemer, Edwin Rutten, Rob de Nijs, e.v.a., samen met haar haar 70e verjaardag én haar 50 jarig artiestenjubileum vierden in de Koninklijke Schouwburg in haar (en mijn) geliefde Den Haag. En dat was niet vanzelfsprekend want een jaar eerder was het kantje boord met haar gezondheid en heeft ze een hele zware hartoperatie moeten ondergaan.

Wieteke is nu 71 jaar en zal volgende maand aanwezig zijn en ook zingen met de Oebele kinderen van toen op 9 november als de CD-box uit komt met 100 liedjes uit de serie. Zo'n leuk mens is het dus. Helaas kan ik er niet bij zijn, maar de box heb ik al besteld!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten