vrijdag 5 december 2014

Herinnert U zich deze nog? #64

ASTRID NIJGH
"IK DOE WAT IK DOE"
1973
Aantal weken: 9
Hoogste positie: 6


Nu ik afgelopen zondag Astrid Nijgh in het theater heb gezien, vond ik het leuk om haar grote hit uit 1973 weer even in herinnering te roepen. Tijdens de show komt dit lied ook voorbij en gaat ze uitgebreid in over het hoe en waarom van deze single. Veel dingen wist ik niet, zoals dat het voor het eerst is gezongen in een TV-show door Jenny Arean. Daarna verdween het in de archieven. Het nummer is geschreven door Lennaert Nijgh, destijds haar echtgenoot, en toen ze al van hem was gescheiden zei Adèle Bloemendaal tegen haar: "Kind, je moet dat nummer opnemen, dat wordt een hit". Astrid nam het op, hield de naam Nijgh aan als artiestennaam en Adèle kreeg gelijk, het werd een hit.

Plotseling moest Astrid in diverse TV programma's dit voor die tijd gewaagde lied ten gehore brengen. Als kind zong Astrid al heel graag, maar door haar zware stem werd dat niet aangemoedigd. "Hou jij maar op, je bromt" werd haar gezegd. Toen ontdekte ze de platen van de legendarische zangeres Zarah Leander, die ook zo'n zware stem had, een contra-alt. Toen wist ze het zeker: ze werd zangeres.

Naast het zingen van nummers schreef ze ook al dan niet samen met haar ex-man Lennaert voor o.a. artiesten als Rob de Nijs, Ria Valk en Leen Jongewaard. ze heeft 7 albums gemaakt waaronder in 1993 een CD, in samenwerking weer met Lennaert, met vertalingen van haar grote idool Zarah Leander. Astrid is nu 65 jaar en heeft in talloze theaterproducties gestaan, solo en met anderen.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten