woensdag 24 december 2014

Privacy

Sinds enige tijd verscheen er meerdere malen een paniekerige disclaimer op mijn Facebookpagina:

Ik ben een juridische nul, maar ik begreep vrijwel direct dat dit volstrekt zinloos was. Het rellerige Albert Verlinde-achtige toontje was voor mij al genoeg. Er bleek ook niet heel veel van waar te zijn, de klok, de klepel, luiden, enz. Je verleent Facebook een licentie. Je bent en blijft zelf eigenaar van alles wat je publiceert, maar geeft Facebook wel het recht om alles wat je publiceert te gebruiken. Dat is niet ineens, dat is namelijk altijd al zo geweest en daar ben je mee akkoord gegaan bij het maken van je account. Maar zijn er de afgelopen jaren gevallen bekend van mensen die zichzelf of hun foto's ongevraagd tegen zijn gekomen op reclames van Facebook? Is er ooit misbruik gemaakt van foto's van iemand door Facebook? 



Ook het radio 1 programma "De Nieuws B.V." heeft er op 9 december aandacht aan besteed. Volgens "Internetdeskundige" Krijn Schuurman zouden vanaf 1 januari 2015 foto's zomaar gebruikt kunnen worden door bedrijven, maar nogmaals, die voorwaarden wijzigen helemaal niet op de genoemde punten en foto's mogen alleen met expliciete toestemming worden gebruikt. Het programma erkent de foutieve informatie en in de uitzending van 23 december is dat dan ook recht gezet. Dus:
  • Worden de voorwaarden over gebruik van foto's per 1 januari gewijzigd? Nee.
  • Mag Facebook je foto's zonder toestemming aan adverteerders verkopen? Nee.
  • Krijgt Facebook het auteursrecht over je foto's? Nee.
  • Mag Facebook jouw openbare informatie koppelen om advertenties bij andere gebruikers te tonen? Ja.
Bijvoorbeeld: Jij volgt een pagina van een bepaald product, dan mag dat bedrijf adverteren op Facebook (niet daarbuiten!) waarbij staat: "Aidan vindt dit product leuk", met je profielfoto erbij. Daarbij moet Facebook rekening houden met je privacy-instellingen, als je lijst met likes niet openbaar is, dan mag Facebook "Aidan vindt dit product leuk" niet openbaar gebruiken. Deze regels gelden overigens al sinds november 2013.

Arno Lubrun, Country Manager van Facebook Benelux zegt: "Facebook geeft geen data aan adverteerders. Als een bedrijf wil adverteren op Facebook, dan kan het bedrijf aangeven wat voor type mensen ze zoeken. Facebook zorgt dat die mensen de advertentie te zien krijgen. Het is niet zo dat gebruikersgegevens van Facebook naar bedrijven gaan."


Mensen die van alles delen met hun 348 vrienden op Facebook zijn nu ineens bezorgd om hun privacy. Zelf denk ik er heel simpel over: 'dat wat je niet deelt kan ook niet ge,- of misbruikt worden'. Een hoewel sommigen menen hun hele hebben en houwen op Facebook te moeten plaatsen, zie ik Facebook als iets voor de lol om op een leuke, ontspannen vooral niet te moeilijke manier met mensen contact te onderhouden op een ongecompliceerde wijze zonder al te veel gedoe. Bovendien, als je zo bezorgd bent om je privacy kun je beter helemaal met internet stoppen, alles is te achterhalen wat je er doet.....ALLES......




Geen opmerkingen:

Een reactie posten