woensdag 21 januari 2015

Gefeliciteerd!

"Congratulations and celebrations"
Cliff Richard, 1968

Toen mijn ouders in 2001 vanuit Doetinchem weer naar het westen kwamen, om precies te zijn naar Capelle, kwamen er dozen vol papierwerk ook mee. Op een bepaald moment kwam mijn moeder met een dikke enveloppe en zei: "Dit is voor jou, dat vind je vast wel leuk". Leuk begon niet eens te beschrijven wat ik van de inhoud vond, ik vond het een schat! De enveloppe zat vol met felicitatiekaartjes die gestuurd waren naar aanleiding van mijn geboorte, veelal nog met enveloppe.

Zo leerde ik dat er op een kaartje in 1965 een postzegel van 7 cent diende te worden geplakt, en dat er op diverse envelopjes een zegel was geplakt om 20 jaar bevrijding te herdenken. Sommige kaartjes waren naar het huisadres gestuurd, maar andere naar de kraamkliniek waar mijn moeder 10 dagen verbleef. Sommige kaartstuurders zijn onbekende mensen voor mij, maar een aantal heb ik heel goed gekend: de zusters van mijn oma de Leidse tantes, Rie, Thil en Emma, die allen in de 90 zijn geworden, ome Mels en tante Gonnie, buurmeisje Yvonne en uit Duitsland tante Kathe ome Ferdi en hun kinderen Ulla en Peter. Ook waren er mensen die hun visitekaartje stuurden met een felicitatie er op (?) Ik heb nooit geweten dat zulks gebruikelijk was. De vrolijkste kaart die erbij zat was zonder afzender...

Bijzonder was ook de brief van tante Riet, de schoonzuster van mijn moeder, getrouwd met haar broer ome Bertus. Gedateerd 23 mei 1965 waarin zij zich verexcuseerd voor de late reactie (ik vind het nog wel meevallen), maar ze was ziek geweest, ook mijn moeders verjaardag wordt en passant meegenomen, en zo eindigt ze "Schrijven jullie wanneer het gelegen komt, dan kom ik zo gauw mogelijk. Ik ben erg nieuwsgierig naar de kleine hoor!" Helaas zijn tante Riet en ome Bertus niet meer onder ons.

Ook leuk de briefkaart van de bazin van mijn vader die schrijft op 19 mei 1965: "...fijn dat alles nu weer goed gaat. Er is net een heel stel in de keuken aan de beschuit met muisjes bij de koffie. Dus al die dagen eten ze op de gezondheid van U en de kleine".

Die enveloppe met inhoud is voor mij goud waard.

Alle kaartjes


Visitekaartje met felicitatie



























De vrolijkste kaart.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten