maandag 23 februari 2015

Euro Cinema

"Goin' to the movies seeing dreams on screen"
Vanessa, 1984

Terugkijkend op mijn jeugd kan ik onmogelijk voorbijgaan aan Euro Cinema, de bioscoop op 3 minuten lopen afstand op de Leyweg waar ik menige middag en soms avond heb doorgebracht. Het was de enige bioscoop in Den Haag Zuidwest. Niemand minder dan Hare Majesteit Koningin Juliana en prins Bernhard openden de bioscoop op 25 september 1963, in aanwezigheid van Sam Spiegel en Omar Sharif, respectievelijk de producer en hoofdrolspeler van de openingsfilm "Lawrence Of Arabia".

In de volgende 10 jaar kwamen meer dan tweeënhalf miljoen mensen naar deze bioscoop. Ik was er één van. De eerste film die ik er zag was samen met mijn zus Els, een film van "The Flintstones", later mocht ik er, omdat het zo vlakbij was, alleen heen en heb ik er speelfilms van "Laurel & Hardy", "Winnetou", "Pippi Langkous", "Dik Trom" en talloze Disney en Hanna-Barbara tekenfilms gezien. Dat waren kindermatinees. De eerste keer 's-avonds naar de bioscoop was met mijn vader naar "The Sound Of Music". 

Aan de soorten films kun je al zien dat Euro Cinema het vooral moest hebben van wat oudere films, hoewel er zeker tot ver in de jaren 70 ook nieuwe films werden vertoond, zo kan ik me herinneren dat ik in 1976 met mijn ouders naar "Max Havelaar" ben geweest. Ook waren er op zaterdag zogenaamde 'nachtvoorstellingen', veelal pikante films met titels als "Met Jouw Waldhoorn Tussen Mijn Alpen". Als kind konden wij ons vergapen aan de filmfoto's die in de vitrines hingen van de films die er op dat moment speelden. Ik weet nog dat de foto's van de film "Kingdom Of The Ants", waarin o.a. Joan Collins in haar pre-Dynasty tijdperk werd belaagd door reuzenmieren, mij enorm fascineerden. 

De al eerder genoemde filmklassieker "The Sound Of Music" is een apart verhaal in de geschiedenis van Euro Cinema. Wijkbewoonster, de destijds 80 jarige mevrouw L.C.H. Snel-Bastiaanse haalde de kranten door op 20 november 1967 voor de 76e keer de film te hebben bezocht. In totaal zou zij de film 138 keer gaan zien in Euro Cinema. In de nadagen van de bioscoop draaide deze film er maanden lang. Totdat begin jaren 80 er een nieuw fenomeen zijn intrede deed:  de filmmarathon. 

De filmmarathon begon om 12 uur 's-nachts en duurde tot 12 uur 's-middags de andere dag, er werden dan achterelkaar, natuurlijk wel met pauzes tussendoor, 5 of 6 films vertoond. Een ontbijt zat er bij inbegrepen. Er waren marathons met een thema zoals een horrormarathon. Ik heb met vrienden ook zo'n marathon bezocht, vanzelfsprekend niet de horrormarathon, maar een soort allerhandemarathon, waarvan me nu alleen de film "Back To The Future" in gedachten schiet. Als bewijs dat je de filmmarathon volbracht had kreeg je een soort vaantje. Ik kan hem niet voor de dag halen, maar mijzelve kennende ligt ie vast ergens in een doos in de berging. 

Aan de bioscoop zat een uitbouw, dat was een zaal die men kon huren voor recepties, e.d., die zaal heette Lawrence Corner, naar de eerste film die er gespeeld heeft. De dochter van mijn vader heeft er haar verlovingsfeest gevierd, wij kinderen mochten dan de middagfilm zien, de bioscoop zaal was middels een deur vanuit Lawrence Corner te bereiken.

In 1987 viel na 24 jaar (jammer nét geen 25 jaar)  het doek voor Euro Cinema. De naam werd veranderd in Euro House en er kwamen achtereenvolgend een bank, een speelgoedzaak en een meubelwinkel in. Sinds 2008 staat het op de nominatie voor sloop en zijn er plannen om er een 45 meter hoog gebouw te bouwen voor 55 tot 60 appartementen bestemd voor jongeren. Tot op heden staat de eens zo mooie Euro Cinema er troosteloos, verlaten en verpauperd bij en huilt je hart bij het aanzien ervan, althans het mijne wel.

25 September 1963, de opening v.l.n.r. Sam Spiegel, koningin Juliana, prins Bernhard en Omar Sharif

Kijk de mensen zich eens vergapen aan de filmfoto's. Hier is ook mooi Lawrence Corner te zien.

Ja hoor, "The Sound Of Music" !

"Irma La Douce", nog zo'n klassieker. Let op die kleine vitrinetjes rechts waar ook filmfoto's inhingen.

Mevrouw Snel-Bastiaanse haalt de krant op
21 november 1967.

Mevrouw Snel- Bastiaanse krijgt in juni 1968 uit
handen van bedrijfsleider dhr. Bliekendaal een gouden
horloge voor haar 100e bezoek aan "The Sound Of Music".



Geen opmerkingen:

Een reactie posten