dinsdag 24 februari 2015

Jan, Pier, Tjores en Corneel

Bij het doorbladeren van het wekelijkse pakket met huis-aan-huis folders kreeg ik het gevoel dat ik steeds dezelfde man zag opdoemen in de diverse folders en toen viel het me op: vrijwel alle mannelijke foldermodellen hebben een baard.

Vroeger waren gladgeschoren kaken juist helemaal bon ton en heden ten dage is de bebaarde man weer hot. Het was me wel opgevallen zo in het straatbeeld, maar niet dat het zo was doorgedrongen dat zelfs in folders geen gezichtshaarloze mannen meer te bekennen zijn. Ik heb er verder niet zo'n mening over, het viel me alleen op.

Ik dacht meteen aan het oude volkslied "Kaap'ren Varen". Toen ik op school zat leerden we het lied dat op dat moment ('74/'75) ook een hit was van de folkrockband Fungus. Het lied is al veel ouder, zeker uit de negentiende eeuw waarin veel volksliedjes werden verzameld en werden uitgegeven, maar mogelijk is het dus zelfs nog ouder dan dat.

Hier het loflied op de stoere mannen met baarden:

Al die willen te kaap'ren varen
Moeten mannen met baarden zijn
Jan, Pier, Tjores en Corneel
Die hebben baarden, die hebben baarden
Jan, Pier, Tjores en Corneel
Die hebben baarden, zij varen mee
Al die ranzige tweebak lusten
Moeten mannen met baarden zijn
Jan, Pier, Tjores en Corneel
Die hebben baarden, die hebben baarden
Jan, Pier, Tjores en Corneel
Die hebben baarden, zij varen mee
Al die deftige pijpkens smoren
Moeten mannen met baarden zijn
Jan, Pier, Tjores en Corneel
Die hebben baarden, die hebben baarden
Jan, Pier, Tjores en Corneel
Die hebben baarden, zij varen mee
Al die met ons de walrus kelen
Moeten mannen met baarden zijn
Jan, Pier, Tjores en Corneel
Die hebben baarden, die hebben baarden
Jan, Pier, Tjores en Corneel
Die hebben baarden, zij varen mee
Al die de dood en de duivel niet duchten
Moeten mannen met baarden zijn
Jan, Pier, Tjores en Corneel
Die hebben baarden, die hebben baarden
Jan, Pier, Tjores en Corneel
Die hebben baarden, zij varen mee


Geen opmerkingen:

Een reactie posten