vrijdag 20 februari 2015

Roma che bellissima città

Ooit wil ik nog eens naar Rome, ik ben nog nooit in Italië geweest en de stad trekt me aan mede vanwege de lange en nog steeds zichtbare geschiedenis. Ik stel het nog maar even uit, omdat ik als Nederlander me er vanwege plaatsvervangende schaamte even niet wil vertonen. Er bleek namelijk een voetbalwedstrijd te zijn, ik had er natuurlijk geen idee van en had dat nog steeds niet gehad als de supporters uit Nederland zich niet als een stel hersenloze neanderthalers hadden gedragen.

Vernielend, dronken, oproer kraaiend en clubliederen drie octaven lager dan hun eigenlijke stem zingend trokken zij door de stad, beschadigden en passant de net restaureerde Fontana della Barcaccia, maakten en vuilnisbelt van de Spaanse trappen en gingen de politie te lijf, kortom wat ze hier in eigen land ook altijd doen en waar ze dan een tijdelijk stadionverbod voor krijgen als straf.

Dat werkt in Italië gelukkig anders (leer hiervan Nederlandse overheid). Een aantal heeft een gevangenisstraf gekregen van 16 maanden, anderen 8 maanden en er zijn ook geldboetes uitgedeeld van €40.000. Dit heeft woensdag én donderdag plaatsgevonden, dus niet zo dat ze dachten (zouden ze dat überhaupt kunnen, denken?) laten we ons, nadat het woensdag uit de hand is gelopen, maar gedragen. Alle vooroordelen die er zijn over voetbalsupporters werden in de beelden die ik zag ruimschoots bevestigd.

Verplichte sterilisatie is net als euthanasie een gevoelig punt, maar bij het zien van de beelden moesten we het toch maar eens bespreekbaar maken.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten