dinsdag 17 februari 2015

The people versus the firm

Langzaam en slepend gaan we naar de apotheose van wat het best te omschrijven valt als een strategisch plan om ons werknemers in de loop der tijd meer dan 10% salaris in te laten leveren. Strategisch omdat de vakbonden steeds afzijdig zijn gehouden en hoogstens werden 'bijgepraat' ten einde de druk op hen op te voeren door met iedereen tot afspraken te komen en eenzijdige berichtvoering naar het personeel te ventileren zodat áls het dan verkeerd zal gaan de schuld, ten onrechte, bij de vakbonden en zelfs het personeel kan worden gelegd. Het feit dat er sinds 1990 geen winst meer is gemaakt en er sprake is geweest van mismanagement wordt dan gemakshalve maar even buiten beschouwing gelaten. De advocaat van V&D zei dat ook letterlijk in de rechtszaak:

Advocaat V&D wil het niet hebben over KKR, die miljarden heeft verdiend aan verkoop winkelpanden. "Huur is nu geregeld, loon niet."

Gisteren was er dan het kort geding tussen de vakbonden en V&D (ik heb altijd gesproken over 'het bedrijf waar ik werk' dat vond ik wel zo netjes, maar nu ze zichzelf ongelofelijk te kijk zetten in de media met de wijze waarop alle vuile was wordt buiten gehangen, kan niets wat ik meld schadelijk voor het imago zijn, bovendien haal ik de informatie uit diezelfde media). Grappig is dat beide partijen zowel de bonden als V&D goochelen met cijfers, zo wordt er al naar gelang het beter uitkomt over 5000 en 10.000 werknemers gepraat. Even opheldering: V&D heeft 5000 werknemers tel je daar La Place bij op zijn het er 10.000. La Place en V&D zijn echter los van elkaar opererende bedrijven, de medewerkers van La Place hoeven ook geen loon in te leveren.

Mevrouw Rijlaarsdam zei op persoonlijke titel waar ik me ook wel in kan vinden:

Opmerkelijk dat V&D al 20 jaar verlies maakt en bedrijf maar optimistisch blijft over toekomstperspectief (mijn woorden, niet van advocaat)

Uitkomst van de zitting is dat dat V&D en de vakbonden over het konijn wat V&D plots uit de hoed toverde, een variabel beloningsplan, moeten gaan praten, woensdag aanstaande 13.00 uur moet dat hout zagen, anders is het vonnis van de rechter maandag 23 februari aanstaande. Dat variabel beloningsplan is iets waarbij het personeel iets financieels kan verwachten als er weer winst gemaakt zou gaan worden. Winst. Ter vergelijking; de verhuurders krijgen hun geld mocht V&D failliet gaan, de werknemers dus pas als er winst gemaakt gaat worden. Er wordt al 25 jaar geen winst meer gemaakt. Menno Tamminga ziet het zo:

Loon inleveren bij voor extra variabele beloning? Klinkt als kalkoen inspraak geven in kerstmenu. Op 1-ste of 2-de Kerstdag op tafel?

Ik wacht het oordeel van de rechter aankomende maandag af, het blijft wettelijk niet toegestaan wat V&D doet en de rechter zal in deze toch geen precedent willen scheppen, stel ik me zo voor.
Bovendien is het verre van eerlijk te noemen zoals het er nu ligt:

Geen zwaarste schouders, zwaarste lasten 
De winkelmedewerkers worden het hardst getroffen, zegt Suijker (FNV). "De top levert 5,8 procent in en de man op de vloer levert 10 procent in. Dus iets met sterkste schouders en zwaarste lasten gaat niet op bij V&D."




Geen opmerkingen:

Een reactie posten