zondag 1 februari 2015

Toen en Nu: Wilma Landkroon

Ik zag Wilma onlangs in een programma over Heintje, en haar verhaal raakte me. Het verschil tussen de twee kon niet groter zijn, daar waar Heintje werd omringd door een haag van bezorgde mensen die het beste met hem voor hadden werd er met Wilma alleen maar geld verdiend, voor alle duidelijkheid, niet voor haar.

Als antwoord op de immens populaire kinderster Heintje was daar in 1968 de Enschedese Wilma Landkroon. Haar eerste plaatje heette dan ook "Heintje Bau ein Schloss Für Mich". Haar ouders waren gescheiden en haar vader, bij wie ze woonde, zag geld in het heldere stemmetje van zijn dochter. Gert Timmerman nam haar onder zijn hoedde en de hits volgden elkaar in snel tempo op. Vooral ook in Duitsland was Wilma ongekend populair, speelde er rollen in films en maakte ook TV-shows.

Wilma kijkt met gemengde gevoelens terug op die tijd: "Fatsoenlijk naar school gaan was er niet meer bij, ze hadden iedere keer concerten voor me geboekt. Ieder weekend reden we door Duitsland om schnabbels af te werken, want daar werd dubbel zoveel betaald voor een optreden." Gert Timmerman verkocht haar letterlijk aan een ander manager. "In een café spraken Gert en de nieuwe manager af dat die me voor 25.000 gulden overnam. Dat bedrag schreven ze op een bierviltje. Het was een wurgcontract, met mijn vrijheid was het daarna gedaan. Optreden moest ik, en anders niet."

Op haar 14e scoorde ze haar grootste hit, gezeten op de schoot van Vader Abraham zongen zij het duet "Zou Het Erg Zijn Lieve Opa" naar de nummer 1 positie van de hitparade. "De gouden platen die ik bij elkaar zong, moeten tonnen hebben opgeleverd, ik zou het geld krijgen als ik 21 was. Ver voor die tijd waren alle centjes al verdwenen. Ik ben gewoon bestolen, voor mij bleef er onder aan de streep niets over."

Wilma belandde in een tehuis en trouwde op haar 19e, na 6 jaar eindigde het huwelijk. Het duurde jaren voor ze zichzelf onder controle kreeg. Er was steeds tegenslag. Pogingen om opnieuw als zangeres aan de bak te komen mislukten keer op keer, haar huis brandde uit en daarmee was ze ook al haar gouden platen kwijt. "De eerste tijd na het succes keek ik om in wrok, maar nu ik dan eindelijk de rust heb gevonden, ben ik ook in staat om naar de positieve dingen van mijn kindertijd te kijken. Ik was toen ook bevoorrecht met mooie tournees in Canada, Suriname en de Antillen. Ik had prachtige kleren als kind en was achter de schermen de lieveling van alle collega's. Die herinneringen komen nu pas goed boven. Nu pas sta ik er bij stil dat ik met mijn stem in die tijd heel veel mensen een plezier heb gedaan. Af en toe krijg ik nog wel eens een briefje of een mailtje van oude fans die mijn liedjes nog luisteren. Zo'n berichtje kleurt mijn dag."

Wilma is nu 57 jaar en woont in in kleine huurwoning in Enschede, daar vond ze de geborgenheid waar zo lang naar had gezocht. "Mijn zonen doen het allebei goed en ik ben oma van een kleindochter. Ik leef van de bijstand, het is niet veel maar ik heb het goed en gezellig."


5 opmerkingen:

  1. Voor mij ben je een topper Wilma...Jij met Je Liedjes!!!.
    Het ligt hierbij niet aan het Muzikale maar de Vuiligheid die met de Muziek samen gaat en komt.
    Ook al heb je net als ik een uitkering... je hebt je kinderen...dan ben je al Heeel rijk...Hun de Gluiperds zullen en moeten altijd met hun Andere zijn verdiende geld Bezig zijn anders worden ze Niet Goed!.
    Je zou ze met Naam en Toenaam door het (openlijk)media slijk moeten sleuren...dan weten ze vast niet waar ze kruipen moeten de Gluiperds!.
    Ik ben nooit zover als jou gekomen(ik ben van 1954)...maar in de Glorie(piraten) platen tijd hebben ze mij ook wel papieren voor de neus gehouden...dat ik zei zet maar wat Goed's op papier en laat me het maar weten...dan zal ik je het adres van mijn Advocaat wel geven...vanzelf sprekend hoorde ik Nooit wat weer natuurlijk!!!.
    Voor mij ben je een Topper hoor Wilma XX.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Wilma,
    Stuitte op you tube op een lied van je en heb even gekeken naar wat er over je te vinden is..sta versteld van je levensloop...en hoop dat je vrede hebt met hoe dingen gegaan zijn...ik weet dat ik als kind oprecht geraakt was door je stem...hopelijk zing je nog steeds .... ze kunnnen je veel afnemen maar niet je eigen prachtige instrument. Een fijn leven nog!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Wilma,ik ben Nicole Ruys uit België, en dit jaar 60, dus we schelen niet zo veel,ik hoor jou eens zingen op de radio en ik was verknocht aan je geweldig mooie en bijzondere kinderstem,je was altijd mijn favoriete zangeres, zoals jij zijn er nog weinig kindsterren gekomen!
    Ik kende als bij toevallig jaren later Roy Black zeer goed, en ging natuurlijk zijn films bewonderen in Antwerpen in de cinema's, toen was ik erg geemotioneerd toen bleek dat jij in Roy's film "unser doktor ist der beste" een prachtige rol mee speelde en zong!
    ik bezit dit pareltje inmiddels op dvd, en heb ook al je plaatsje en lp's , ik zong je liedjes achterna , je bent een stuk van al het moois op deze aarde , jou songs en bijzondere mooie stem hebben mij doen stralen in mijn leven! ik dank jou hier voor oprecht! nicole Ruys www.royblackfamily.be

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wilma net je liedjes weer gehoord en het doet me nog steeds heel veel
    Mensen die misbruik hebben gemaakt van je 😤 Bedenk maar dat je heel veel mensen met je liedjes blij encontroerd hebt gemaakt.
    Veel geluk 😘

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wilma, heb jij in een tehuis voor zieke kinderen in Drenthe gezeten. Ik heb daar gezeten toen ik een jaar of negen was. Er zat toen ook een meisje wat zangeresje was. Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen