zondag 8 maart 2015

Held

"Wat maakt iemand voor jou een held?" was vraag 237 van de 'One question a day-cyclus' die Facebookvriend Bertus iedere dag stelt. (FB)vrienden van hem beantwoorden die vragen naar eer en geweten, en Bertus krijgt ondertussen zo'n goed beeld van ons die steeds trouw antwoorden dat hij er gerust een psychologische analyse op los kan laten, zeker nu hij sommige vragen uit het verleden anders geformuleerd opnieuw aan ons voorlegt, zijn de antwoorden gelijk of is er een (miniem) verschil of zelfs een totaal tegenovergesteld antwoord te constateren?

Maar goed de 'held-vraag' dus, 'goed zijn voor anderen', was een veel gelezen antwoord, maar ook dat er minstens gevaar voor eigen leven aan vooraf gegaan moest zijn eer men van een held wilde spreken. Dat laatste antwoord werd door vrouwen gegeven, dat viel míj dan weer op. Zelf heb ik geantwoord: 'Mensen die, ook tegen verwachtingen in, dichtbij zichzelf en dus oorspronkelijk blijven'. Als lichtend voorbeeld wil ik hierbij Andreas Kümmert noemen. Wie? Andreas Kümmert, de man die donderdagavond in Duitsland de uitgebreide preselectie voor deelname aan het Eurovisie Songfestival won.

De bescheiden zanger bedankte echter voor de eer ten gunste van de nummer twee, Ann Sophie met de woorden: "Ik ben maar een kleine muzikant, en voel me er niet voor in de positie, Ann Sophie is veel geschikter voor het festival". Commotie alom, een totaal uit het lood geslagen presentatrice, verbijstering in de zaal en een overdonderde Ann Sophie: "Betekent dit dat ík nu naar Wenen ga? Willen jullie dat überhaupt wel?" vroeg ze in twijfel aan het publiek. Na de opmerkelijke keuze van Finland is dit de tweede opzienbarende gebeurtenis in aanloop naar het 60e Eurovisie Songfestival in mei.

Bij mijn weten heeft nog nooit een winnaar van een preselectie ooit bedankt, wel zijn er diskwalificaties geweest vanwege plagiaat of dat het lied al eens ergens te horen was geweest dan wel ooit al was uitgebracht, dan ging de nummer 2, dat is in Duitsland twee keer voorgekomen, in 1976 en 1999. Ik las dat Andreas de winnaar was van de Duitse versie van "The Voice", en begreep het ineens volledig. Als winnaar van zo'n programma kom je met een wurgcontract in een keurslijf met allerlei verplichtingen. Andreas zal het hele festival wel niet hebben zien zitten, maar hij móest en dacht waarschijnlijk: 'Wat is de kans dat ik daadwerkelijk win?' Dat ontplofte dus in zijn gezicht, maar ik vind hem een held omdat hij, zonder dat iemand van zijn beslissing af wist, ook zijn manager niet, trouw aan zichzelf is gebleven.

Ik heb de liedjes even beluisterd en Andreas had een wonderschoon, heel eigen lied "Heart Of Stone" wat in mijn opinie zeker hele hoge ogen had gegooid. Ann Sophie heeft met "Black Smoke" een lawaaierig niemendalletje en zal in tegenstelling tot Andreas' nummer niet opvallen. Nogmaals, ik vind Andreas een held, en toen ik hem zo timide en zacht pratend zag staan, vroeg ik me af of deze man wel zo gelukkig zal worden als BDer ( Bekannte Deutscher) en niet liever zijn muziek wil maken in een wat kleinere kring.

Andreas Kümmert

Ann Sophie

Ann Sophie en Andreas nadat hij haar de eer gunde.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten