maandag 16 maart 2015

Ik ga op reis en ik neem mee...

"Hooray Hooray it's a holi-holiday"
Boney M, 1979

Tegenwoordig vinden veel mensen dat zij en vooral hun kinderen recht hebben om op vakantie te gaan, een woning, eten, drinken, slapen en op vakantie gaan in die order van belangrijkheid moet je het zien, en dan vooral naar het buitenland. Het is een soort van status of zoiets, daar ben ik nooit gevoelig voor geweest. Als opgroeiend kind zijn er jaren geweest dat wij inderdaad voor een week of 2 onze domicilie elders zochten, maar ook jaren dat er, ik denk vanwege de financiële situatie, geen sprake van was, en ik heb dat nooit als iets vreselijks ervaren. En nog ben ik iemand voor wie op vakantie gaan niet echt hoeft, en zeker niet langer dan 1 week, ik ben erg graag thuis. Ik ben meer van de korte tripjes, een midweekje, een weekendje, daar kan ik intens van genieten. 

Mijn eerste herinneringen aan vakantie zijn van eind jaren 60 begin jaren 70, toen zijn we naar Eerbeek en Hierden gegaan. Eerbeek in 1969 want ik herinner me vaag dat mijn zuster Els zich daar toen verloofde, en dat de hele familie er in de omtrek op vakantie was en dus het feest konden bijwonen. Of Hierden nou daarvoor of erna was weet ik niet meer, wel dat de zoon van mijn vader er een brommerongeluk kreeg. Deze twee vakanties begonnen beiden met ome Piet van de overkant die ons in zijn Amerikaanse wagen weg bracht, verder heb ik er wat flarden aan losstaande herinneringen aan. 

In 1973 of 1974 zijn we naar Wapenveld op vakantie geweest naar Pension 'Het Hoge Dak', dat was een ouderwets pension waar de pensionhoudster iedere avond voor de gasten eten kookte. In 1975 zijn we voor het eerst naar het buitenland gegaan, naar Parijs, met de trein alwaar ome Baan en tante Bes met hun kinderen ons opwachtten, zij waren al eerder vertrokken en hebben ons alle bezienswaardigheden laten zien, ome Baan had er ooit gewoond. Ik ben later nog 2 keer naar Parijs geweest en heb daar ooit al eens een klein blogje over geschreven.

Tot 1983 ben ik met mijn ouders op vakantie geweest, o.a naar Koblenz en Wenen, zoals gezegd niet ieder jaar. In 1980 ben ik met Els en een vriendin naar Ibiza geweest, de eerste keer vliegen, en dat zal nooit mijn hobby worden, het is snel, en dat is een voordeel natuurlijk, maar fijn vind ik het niet. Mijn eerste vakantie alleen met een vriend was in 1987 ook naar Ibiza, dat was nog in de tijd voordat het een doorgesnoven partyeiland was, hoewel het toen wel al langzaam begon. 

In 1997 voor het eerst naar Londen en dat bleek liefde op het eerste gezicht, ik vind Londen een geweldig leuke stad, ben er dan ook een aantal keren met diverse vrienden geweest, waaronder in 2011 met vrienden André, Edo en Talitha als verjaardagscadeau aan mij, en in het kader van het jubeljaar heb ik mezelf dit jaar een weekendje Londen cadeau gedaan. De reis der reizen was toch wel naar Toronto in Canada op uitnodiging van vriend Robert, kosten noch moeite werden gespaard het was als in een droom, bovendien mijn eerste reis buiten Europa vanaf 26 mei 2013 heb ik daar vanuit Toronto blogjes over geschreven.

Da afgelopen jaren met diverse lieve vrienden en vriendinnen geweldig leuke weekendjes en midweekjes doorgebracht, o.a. in Antwerpen, Barcelona, Schiermonnikoog, Ooij en het al genoemde Londen. Zoals ik in het begin van dit blogje al zei is dat voor mij de meest ideale manier van op vakantie gaan, al heb ik nog één wens, een droom zo je wilt, het lijkt me geweldig om een keer een cruise te maken, en dat is vanzelfsprekend langer dan een midweekje. Ook ooit een keer New York bezoeken is een stille wens, het mooiste zou zijn om die twee te kunnen combineren, aankomen met het schip met het Vrijheidsbeeld in zicht, zelfs als ik er aan denk krijg ik al vochtige oogjes.

Eerbeek 1969: de mode en haardracht uit die tijd prachtig
getoond door de dochter van mijn vader, vriendin Irene (zie blogje: De buurt)
en mijn zuster Els

Parijs 1975: tante Bes, Gerard, Barbara, ome Baan, ik
en mijn vader eten een ijsje

Oostenrijk 1979 met mijn moeder

Ibiza 1987 met de English girls Sue en Amanda. Die heule korte
broekjes konden toen...

Londen 1997 Madam Tussaud

Antwerpen 2011 met Jeroen

Barcelona 2012 met Talitha, André en Edo

Ooij en Nijmegen 2012 met Nadira, Rick en Christian




Geen opmerkingen:

Een reactie posten