dinsdag 31 maart 2015

Verrassing


Al in december 2011 schreef ik over het moeizame traject welke afgelegd moest worden om een CD-boxje van Shirley Bassey uitgebracht te krijgen. Was het eerst The Dame zelf die dwars lag, maar die bij nader inzien haar fiat gaf omdat de 7 onuitgebrachte nummers bij nader aanhoren tóch haar goedkeuring konden wegdragen. Was het daarna Capitol records die de opnames van het onuitgebrachte concert "Live At The Royal Albert Hall" uit 1973 niet wilde vrijgeven, zodat het 3CD boxje dan een 2CD boxje zou worden.

Daarna kwamen er allerlei overnames van diverse maatschappijen zodat de rechten van Shirley's repertoire tot 1966 bij de ene maatschappij lagen en die van 1967 t/m 1979 bij een andere met als direct gevolg dat het uitgesloten was dat het boxje ooit uitgebracht zou gaan worden. Richard Moore, een 'audio-restaurateur', had wel alle nummers van het boxje al zover klaar voor release, maar helaas...

Plotseling verschenen onlangs op een Bassey fanblog 3 eerder onuitgebrachte titels, die Richard klaar had voor het boxje, daar was ik erg blij mee, een niet gedachte uitbreiding van mijn Bassey-collectie. Ik zette een bedankje onder het blogbericht en sprak de wens uit dat de andere niet eerder uitgebrachte nummers ook eens op de blog zouden verschijnen of de nummers die enkel op vinyl waren verschenen. En gisteren hadden de lieverds van de Shirley Bassey fanblog me persoonlijk 2 kraakvrije gerestaureerde liedjes toegestuurd die eerder alleen als b-kantjes van singles zijn uitgebracht. Ik had ze wel, maar met kraakjes, tikjes en andere bijgeluiden. Het gaat om de nummers "Runaway" uit 1976 en "Copacabana" uit 1979.
Wat geweldig leuk dat ze dat zomaar uit zichzelf gedaan hebben, ik vond het een grote verrassing!





"Copacabana" uit een TV-show van Shirley Bassey.
Choreografie en zingen of zelfs maar playbacken tegelijk
is té ingewikkeld voor La Bassey, dan alleen maar wat er
gezongen wordt uitbeelden. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten