donderdag 23 april 2015

Wat zeggie?

...Azzie val dan leggie! Hoe Rotterdams wil je het hebben? Zelfs ik al import-bewoner ken deze uitdrukking. Ik moest er aan denken omdat ik gisteren met mijn moeder naar Schoonenberg ging omdat haar huidige hoorapparaatjes niet meer voldoen, we moeten echt tegen haar schreeuwen, ze is al zo'n 18 jaar aan de apparaatjes, eerst één oor en later het andere, maar nu was het tijd om tegelijk beide oren van een nieuw (en beter) apparaatje te voorzien.

De weg naar Schoonenberg is niet zo lang, maar gaat wel over een smal fietspad met rechts water en links best wel hard rijdende auto's. Mijn moeder in de scootmobiel voorop en ik er achter, en ik houd mijn hart vast, ze kan goed met het ding overweg, maar is ook wat onnadenkend, zodat ze toen we de weg over moesten steken met de scootmobiel hup links af ging en ternauwernood een auto ontweek, zelf had ze dat niet door, maar mijn hart sloeg een slagje over.

Ik moest onderweg ook denken aan de bekentenis die mijn ouders ooit deden dat toen ik als kind van de volkstuin in Rijswijk op de fiets naar het winkelcentrum 'De Bogaard' fietste ze de eerste keer mij ongezien zijn gevolgd, omdat om daar te komen er verschillende gevaarlijke kruisingen gepasseerd moesten worden en ze met eigen ogen wilden zien of ik wel voorzichtig genoeg was. Nu zijn de rollen omgedraaid, dacht ik.

Bij Schoonenberg aangekomen werden we hartelijk ontvangen met koffie en hoorde de audicien de klachten aan en ging hij uitvoerig haar oren bekijken en testen, ze moest in een geluiddichte cabine zitten en op piepjes reageren, welk resultaat hij dan middels de computer in kaart bracht. Vervolgens moest ze woordjes nazeggen waarvan soms de klank al voldoende was, dus als het 'poes' was en zij 'hoes' verstond was dat niet meteen fout. Haar linker oor is het slechtste en zal nooit meer dan 70% functioneren, haar rechteroor zou met het juiste apparaatje weer tot 100% kunnen functioneren, al blijft het zo dat het geluid met een gehoorapparaatje anders is dan op een natuurlijke manier horen.

Nu was het tijd om malletjes te maken om het juiste formaat voor ieder oor te kunnen fabriceren, daartoe kreeg ze een watje in haar oor en blauw spul, ze had plots smurfenoren. 8 Mei gaat ze met mijn zus de nieuwe apparaatjes ophalen en op 27 mei ga ik weer met haar voor de controle of het allemaal naar wens is om dan weer op 10 juni voor de afronding van het geheel terug te gaan.
Alle lof voor de vriendelijke en vakkundige behandeling bij Schoonenberg, en nu maar hopen dat het gehoor van mijn moeder binnen de mogelijkheden aanzienlijk verbetert.

Smurfenoren.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten