woensdag 3 juni 2015

Adoe, so leuk tóg, ja

De grootste Pasar Malam van Nederland is sinds 1959 ieder jaar in Den Haag, dit heeft natuurlijk alles te maken met de grote Indische gemeenschap die van oudsher in Den Haag domicilieert. Sinds 2009 heeft dit evenement de in mijn ogen en oren wanstaltige naam Tong Tong Fair. De belangrijkste reden voor de naamsverandering was om verwarring met de tientallen navolgers elders in Nederland te vermijden, die door andere organisatoren worden opgezet. Daarnaast was de oorspronkelijke benaming voordat het de Pasar Malam Besar werd Pasar Malam Tong Tong. Tot zover dit stukje geschiedenis, zodat ik dan zelf ook schoorvoetend met de nieuwe naam akkoord zal moeten gaan.

Ik was er jaren geleden geweest, toen heette het dus nog Pasar Malam, en als ik er eens aan dacht om te gaan was ik steeds net te laat. Dit aangestipt waarop vrienden Rick, Chris en Harry zeiden: "Dan gaan we dit jaar!" En zo geschiedde gisteren, uit diverse windrichtingen (gisteren wel heel letterlijk), kwamen wij richting Den Haag waar we elkaar op het station zouden ontmoeten. Ik wilde mijn tas met werkkleding even in een kluisje op het station opbergen, dat koste me €7,35, dat is in echt geld 16 gulden en 20 cent. Als recente senior, geboren in de vorige eeuw, mag ik zo nu en dan geoorloofd eens terugrekenen. Ik mocht de tas er dan wel 72 uur laten staan, het hoefde maar hooguit 4 uur, echter. dat onderscheid wordt niet gemaakt. Later op de avond, bij het ophalen van de tas, bleken er ook kleine kluisjes te zijn, voor een aanzienlijk kleiner bedrag, ik had een kluis waar met gemak 4 koffers in zouden passen. Een leermoment.

Aangekomen op de Tong Tong Fair Pasar Malam mochten wij met de al bestelde kaartjes meteen door naar binnen, en het was er erg groot, zodat er een plattegrond aan te pas moest komen om ons naar een eet etablissement te kunnen dirigeren, want we hadden alle vier gewerkt en dus trek. Laat het aan mij om in een, bij nadere beschouwing duidelijk door moslims gerunde toko, om wijn te vragen. "We schenken geen alcohol", zei de jongen met een lach. Nou ja, jus d'orange is ook lekker natuurlijk, en we hebben er heerlijk gegeten, hoewel het Indorock bandje vlakbij wel vrij hard speelde. Tijd om langs de kraampjes te gaan, erg leuk en kleurrijk, heerlijke wierrookgeuren, ik vond vooral de elegante bloesjes, als ik ze zo mag noemen, voor dames erg mooi, let wel het is voor Indische dames gemaakt dus voor maatje petit. Chris kocht een mooie houten windgong, en na nog wat gesnuffeld te hebben was het tijd voor koffie met spekkoek.

Ik bestelde 1 thee en 3 koffie en voor ons vieren spekkoek. De dame ging in gedachten samen met haar collega en ze kwamen tot de conclusie dat 4 porties spekkoek een halve spekkoek is, maar voor €2 meer zouden we een hele spekkoek kunnen kopen, zodat we nog een halve over hadden. Dat vonden we zeer meedenkend van die dames, en ze wilde die helft ook best nog in 4 parten verdelen, zodat we vandaag alle vier nog een lekker stukje spekkoek hebben. Chris en Rick verrasten Harry en mij bij de koffie met een Orang Malu beeldje:



Die had hij voor ons gekocht toen ie de windgong ging kopen. Hoe lief is dat, hij staat op het tafeltje in de gang met zijn gezicht naar de deur, en je weet wat je dus kunt doen als je bij me binnenkomt.

Daarna nog wat over de Indische avondmarkt gewandeld en hebben we ons aura laten lezen, met name Rick was enthousiast, en wij volgden hem, er werd een foto gemaakt waarop je aura te zien was, vervolgens kreeg je er een boekje met uitleg bij. Ik zag bij mijn drie kompanen de prachtigste kleuren in hun aura, dus ik verwachte mijn kleurrijke, bruisende persoonlijkheid inschattend dat Jozef, met zijn technicolor dreamcoat na het zien van mijn aura wel kon inpakken. Dit bleek een deceptie, mijn aura vertoonde opzienbarende gelijkenissen met de Zweedse vlag, Goud-geel en aquamarijn, daar waar de anderen een hele verfdoos aan kleuren om zich heen hadden.

Later bij het lezen van de betekenis viel het alleszins mee. "U heeft een schitterende uitstraling en dat ziet men ook direct als men u ontmoet. U bent iemand die erg harmonieus met anderen kan omgaan. Op één of andere manier zult u altijd uit (tijdelijke) moeilijkheden geraken en dat komt hoofdzakelijk door uw 'gouden' uitstraling. Het is moeilijk te geloven dat u geen zondagskind bent. (dat ben ik dus wel, geboren op zondag!) Er gaat innerlijke rust van u uit, maar u kunt ook strijden voor uw idealen. De basis geeft weer dat u altijd op zoek bent naar de gulden middenweg. Dat is meestal de juiste weg, maar u moet zorgen dat u uzelf niet teveel wegcijfert. Uw mening is in tegendeel tot wat u vaak denkt meestal de juiste. 

Het was een mooi spiritueel einde van een gezellige avond met de mannen!

Eten willen we, ETEN!!!



Rick's aura wordt gelezen.

Hier heeft Chris de Orang Malu al vast.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten