maandag 1 juni 2015

Pesten op de werkvloer

Vandaag begint er een publiciteitscampagne om pesten op het werk bespreekbaar te maken, dat hoorde ik gisteren op het journaal, en van de genoemde cijfers schrok ik. Ruim een half miljoen Nederlanders zijn slachtoffer van pesterijen op het werk! Daarvan wordt 1 op de 6 structureel gepest.
We hebben het hier over volwassen mensen. die andere volwassen mensen op de één of andere manier pesten. Ik kan daar met m'n pet niet bij, bij kinderen en pubers vind ik het al heel erg, maar dan heb ik nog zoiets van die moeten hun plaats in de wereld nog bepalen, hoewel ik dat ook geenszins goed wil praten, maar volwassenen, het gaat mijn verstand echt te boven.

Volgens de stichting Pesten op de Werkvloer zijn er 6 vormen van pesten die onder volwassenen veel voorkomen:
  1. Sociaal isoleren Slachtoffers hiervan worden bijvoorbeeld nooit meegevraagd als collega's gaan lunchen, of ze worden tijdens gesprekken of vergaderingen genegeerd.
  2. Het werk onaangenaam of moeilijk maken Zout in de koffie, water in iemands werkschoenen doen, belangrijke telefoontjes niet doorgeven, prestaties van iemand manipuleren of iemand kleineren.
  3. Bespotten Het pestgedrag van school; werknemers worden bespot om hun uiterlijk, hoe ze lopen of praten. Zelfs iemands thuissituatie  of hobby kan aanleiding zijn voor gepest.
  4. Roddelen Ja, dat doen we allemaal wel eens, ik ook, maar het wordt schadelijk als het steeds over dezelfde persoon gaat en iedere keer alleen de negatieve kanten van die persoon besproken worden.
  5. Dreigen Pesten kan zelfs zo ver gaan dat mensen op het werk worden bedreigd. Door de baas die dreigt met ontslag, maar ook collega's die dingen zeggen als 'We zullen je na werktijd wel een lesje leren'.
  6. Fysiek geweld Er zijn echt werknemers die klappen krijgen of in elkaar worden geslagen door hun collega's. Ook zijn er mensen die vaker dan 'per ongeluk' een duwtje krijgen, opgesloten worden of hete thee over zich heen krijgen.
Ongelofelijk toch?! Het is duidelijk een groot probleem en ik vind het goed dat hier aandacht aan wordt besteed, het pesten heeft vaak grote gevolgen als depressies en posttraumatische stressstoornissen. Soms nemen slachtoffers ontslag en belanden in de WAO, zelfs zelfmoord komt voor. De schaamte om hierover te praten is groot en daarom wil deze campagne het onder de aandacht brengen, om het bespreekbaar te maken.

Je werk is iets waar je iedere dag heen gaat, waar het belangrijk is dat je je prettig voelt, los van de problemen op mijn werk vanwege het jarenlange mismanagement, voel ik me er als werknemer in relatie tot mijn collega's en leidinggevenden als een vis in het water, het zou vreselijk, ondoenlijk en onmenselijk zijn als ik iedere dag met lood in m'n schoenen naar mijn werk zou gaan omdat ik door anderen gepest of gekleineerd zou worden. Ik kan me ook niet voorstellen dat het bij ons speelt, maar met de schokkende cijfers over dit onderwerp, durf ik mijn handen er niet voor in het vuur te steken.

Ik hoop echt dat deze campagne er voor zorgt dat pesten op het werk bespreekbaar wordt gemaakt en dat we het met elkaar ook gewoon weigeren te tolereren. Kom op zeg! Volwassen mensen!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten