vrijdag 31 juli 2015

Emojis

Drie weken geleden had ik met opgetrokken wenkbrauwen gelezen over een bij Facebook werkende doorgeschoten feminist die in hun silhouet-icoontjes vrouwenonderdrukking meende te zien en het als haar taak zag die te veranderen. De vrouwensilhouetjes staan nu op de voorgrond, en daar was het haar blijkbaar om te doen, want ze is er als een kind zo blij mee, ze heeft denk ik niet echt een bruisend leven. Ik vergrootte mijn verbazing in een blogje uit naar een geënsceneerde diepe verontwaardiging om daarmee aandacht te vestigen op delen in de wereld waar écht vrouwenonderdrukking is en waar nog heel wat te winnen valt.

En nu is het Rusland, je weet wel dat land wat als enige tegen opsporing en strafvervolging is van de daders van het neerhalen van MH 17 (waarom zou dat nou toch zijn?), die het overweegt om emojis die homoseksualiteit uitbeelden te verbieden. Sinds enige maanden zijn er emojis van twee vrouwen en twee mannen die elkaars hand vasthouden, maar de grootste problemen hebben ze met die waarop twee mannen of twee vrouwen met kind(eren) staan. Het zijn deze emojis die "de Russische familiewaarden zouden ontkennen".  Ook zouden deze emojis "niet respectvol zijn voor ouders en andere familieleden". Als je als land je daar druk om kan maken zou je denken dat er verder niet zo heel veel aan de hand moet zijn.

Ondanks dat homoseksualiteit in Rusland sinds 1993 niet meer strafbaar is, is homofobie wijdverspreid in het land, dit alles onder aanvoering van president Vladimir Poetin. Het is een aanname van mij, maar ik ken geen man die zijn hetero-zijn zo overcompenserend etaleert als Vladimir, alsof hij zichzelf er constant aan moet herinneren dat ie hetero is. Het is zo tegen het lachwekkende aan, dat ik niet verbaasd zal zijn als op een bepaald moment naar voren komt dat er geen grotere kastnicht is dan hij. Onder mijn vrienden zijn homo's en hetero's, en zonder zich te hoeven overschreeuwen zijn de hetero's onder hen gewoon zeker van hun eigen seksualiteit en voelen ze zich mede daardoor ook niet bedreigt door homo's. Een waarom zouden ze ook? Als iedereen elkaar gewoon respecteert is er niets aan de hand.

En dan, silhouet-icoontjes en emojis zijn gewoon tekeningetjes voor crying out loud! Er zijn wel ergere dingen te vinden op het wereld wijde web om je druk over te maken, mij waren ze voor dit nieuwsfeitje niet eens opgevallen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten