vrijdag 3 juli 2015

Huisdieren

"Altijd beesten om je heen, het is te gek. Als je effetjes niet kijkt springt er één op je nek".
Johhny Kraaijkamp en Rijk de Gooyer, 1968

Mijn vader was er heel helder in: "Er komen geen viervoeters in huis". De man zag de bui al hangen, hij zou een eventuele hond mogen uitlaten of de kattenbak verschonen. Een kanariepietje was het enige dier dat zijn goedkeuring kon wegdragen, we hebben er dan ook verschillende gehad, één kwam spontaan binnenvliegen toen de deur openstond en ging op de kooi zitten van onze kanarie, dat werden vriendjes. Als kind heb ik wel 2 goudvissen gehad, maar op een ochtend was er één de kom uitgesprongen en die had dat niet overleefd. Van een vakantie met mijn zus naar Duitsland kwam ik met een landschildpad thuis, aldaar gekocht. Hij werd Kees genoemd, en dat was de enige viervoeter die ooit zijn vier voeten in mijn ouderlijk huis heeft gezet. Kees liep soms vrijelijk door de kamer, en als mijn moeder groente aan het schoonmaken was kwam ie bij haar zitten omdat ie wist dat er wat voor hem overschoot. Uiteindelijk heb ik Kees naar dierenpark Wassenaar gebracht omdat hij lusteloos was, achteraf bleek het dier gewoon een winterslaap te willen houden.

Het spreekt voor zich dat du moment ik op mezelf ging wonen ik een kat wilde. Het werden er twee, een witte, Zsa Zsa en een grijze, Garfield. Heel lang heb ik ze niet gehad, ik was nog helemaal niet aan dieren toe, ik wilde mijn huis netjes houden en dat is wat moeilijk met verharende krabbelende dieren. Ik heb ze toen aan vrienden gegeven en ze hebben een fijn leven gehad. Bij verloofde 1 kwamen er weer dieren in mijn leven, verloofdes vader trainde politiehonden en zij hadden er drie rond het huis lopen, echte waakhonden, die geen indringers dulden, maar mij naar verloop van tijd als graag geziene gast verwelkomden. Ook stond er naast het huis hun paard, die ieder weekend dat ik kwam naar het hek galoppeerde omdat ie wist dat ik een appel bij me had. 

Pas bij verloofde 3 kwamen er ook weer dieren in mijn huis, verloofde had een kat, Kippie, hij heette eerst anders, maar omdat ie alleen maar kip at, was dat z'n naam geworden, en een hond, teckel Jet. Het was zelfs zo dat Jet eerder bij mij introk dan verloofde, enkele weken, maar toch. Jet was echt een geweldige hond, zeer makkelijk in de omgang, kon zonder problemen alleen blijven en overal mee naartoe, ze blafte nooit, als de bel ging dacht ze alleen maar: "Hè gezellig, bezoek!".

Na het veel te vroege overlijden van verloofdes moeder ontfermden wij ons ook over haar hond, Bo. Jet en hij waren al goede vriendjes. Wat voor een ras Bo nou precies was weet ik niet meer, maar het was een erg lieve en slimme hond, die het heel moeilijk had met de verandering van huis en miste zijn vrouwtje erg. Hij kreeg uitslag van nervositeit en ging dat kapot bijten zodat het arme dier zo'n lampenkap kraag om moest. Uiteindelijk ging het goed met hem, en niet lang erna zijn verloofde en ik uit elkaar gegaan, en de kinderen honden zijn altijd de dupe in zo'n onwenselijke situatie. Dat bleek toen na weken van elkaar niet zien verloofde bij mijn moeder kwam met de honden en Jet mijn stem hoorde en als een gek in één streep naar me toe rende en niet meer van mijn schoot af wilde, dat was wel even een tranenmomentje. Maar ja, hoeveel ik ook van Jet en Bo hield het waren en bleven slechts stiefhonden, maar als ik verloofde iets na kan geven dan is het wel de grenzeloze liefde voor dieren, dus ze hebben een heel goed leven gehad.

Nu geniet ik van al de dieren, voornamelijk vogels, om mijn huis, ik woon aan een vijver en daar zijn eenden, waterhoentjes, nijlganzen, ooievaars en zwanen die jaarlijks komen broeden, allerlei andere vogeltjes die met name in de winter op mijn nootjes afkomen, en er waren zelfs halsbandparkieten neergestreken. Ook zat er plots een waterschildpad in de vijver. Ik vind dat ik als nog steeds werkende BAer geen huisdieren moet nemen, omdat die dan veel te vaak alleen zitten, en ik vind dat je dieren neemt om het hen naar de zin te maken, niet andersom.






Zsa Zsa

Garfield

Waakhonden Nizon, Ecru en Brando

Jet

Bo


Geen opmerkingen:

Een reactie posten