zondag 26 juli 2015

Kleur bekennen

Zo'n kleine 4 jaar gelden voelde ik opeens de behoefte om kleur toe te laten in mijn leven. Nee, dit is geen metafoor voor de één of andere indoctrinerende geloofsovertuiging, maar echt letterlijk kleur. Niet dat mijn leven uit grijstinten bestond, er is altijd kleur in mijn leven geweest, en bovendien ben ik zelf vrij kleurrijk. Ik wilde meer kleur aanbrengen in mijn interieur.

Toen ik in de tweede helft van de jaren 80 op mezelf ging wonen, had ik er vastomlijnde ideeën over hoe de inrichting moest zijn, witte meubels waren in die tijd het summum, plus dat muisgrijs een heel moderne interieurkleur was in die dagen, dus dat wilde ik, maar dan wel met een kleuraccent erbij en dat werd roze. In de woonkamer had ik dus muisgrijze vloerbedekking met leren muisgrijze bankjes, een wit wandmeubel, behang met grijze en roze veegjes, bleekroze vitrage, kortom de hele tweekamer woning was een samenspel van grijs, wit en roze. Dat werd min of meer voortgezet toen ik met m'n eerste verloofde ging samenwonen en ook toen ik daarna weer alleen ging wonen bleef ik trouw aan deze kleuren.

Toen verloofde 3 introk kwamen er rigoureuze veranderingen we gingen over op koloniaal met beige en roomwitte tinten, ook na onze verhuizing naar mijn huidige woning borduurden we daar op door. Toen verloofde 3 wegging hield ik dit interieur en koos mijn favoriete kleur, paars, erbij als kleuraccent, en zo'n 4 jaar geleden wilde ik meer kleur, paars bleef wel, maar in kleine dingen, vooral in de keuken, wilde ik verschillende kleuren.

In januari 2012 besloot ik om nieuwe eetkamerstoelen te kopen, en het leek me leuk die dan in verschillende kleuren te kopen. Ik zal mezelf geen trendsetter noemen, maar wat ik dus 3½ jaar geleden bedacht had zie je nu in iedere hippe meubelbrochure. Ik had het idee ook ergens gezien, hoor, en wel bij vrienden Ruud en Remco die hadden aan hun eetkamertafel twee verschillende soorten stoelen staan in dezelfde kleurschakering, dat bracht me aan het verzinnen met als uiteindelijke keus dus de verschillende kleuren

Het uitzoeken van de stoelen deed ik samen met vriendin Nadira, dat was erg leuk omdat er van de stoelen die ik uitgezocht had er 6 kleuren waren en ik 4 stoelen wilde. Nadira en ik hebben toen in die winkel alle kleurencombinaties in verschillende opstellingen neergezet en uiteindelijk heb ik, met goede adviezen van Nadira, gekozen voor de combinatie zoals die er nu staat. Ook heb ik toen een kleurrijk karpet gekocht.

Op die manier is er steeds meer kleur in mijn huis gekomen en ook de laatste aanwinst, het keukenkastje is in zachtgroen met bleekblauwe en bleekgele laatjes. Al die kleuren, wel genuanceerd, we zijn immers niet clown Bassie, maken me vrolijk.

Veel kleuren in de keuken.

De kleurige eetkamerstoelen.

Ook een kleurig karpet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten