dinsdag 18 augustus 2015

De aardbei ontkroner

Van de week had ik een gezellig dinertje bij vrienden thuis, het gesprek ging over keukengerei toen ik opmerkte dat mijn leven zonder aardbei ontkroner incompleet zou zijn. Mijn moeder had een aardbei ontkroner, ik heb een aardbei ontkroner. Sterker nog ik zou het ouderlijk huis niet verlaten hebben als aan mijn uitzet de aardbei ontkroner ontbroken zou zijn geweest. In mijn leven was de aardbei ontkroner een constante factor, verhuizingen, verbouwingen en diverse verloofdes heeft mijn aardbei ontkroner doorstaan. Ik ben dus nog steeds in het bezit van mijn eerste aardbei ontkroner, al bijna 30 jaar.

Bij het woord aardbei ontkroner keken de vrienden elkaar veelbetekenend aan, die blik zei: "Dit is het moment waar we aan moeten refereren als er wordt gevraagd wanneer we het aan Aidan begonnen te merken dat zijn verstand achteruit ging". Deze dierbare vrienden hadden dus een jeugd gekend zonder aardbei ontkroner, sterker nog, zij kenden heel het keukengerei niet en zij leiden hun leven zonder het gemak en de luxe ervan te kennen! En daar schrok ik enorm van, want je zou verwachten dat de aardbei ontkroner-lozen mede door het gemis van dit verfijnde keukengerei en de kennis hierover toch de verschoppelingen van de gemeenschap zouden zijn. Ik bedoel, hoeveel van de tienduizenden vluchtelingen die richting Europa dobberen zullen een aardbei ontkroner bij zich hebben om daarmee het verschil te kunnen maken bij een nieuwe start in een ander land? Dat mijn vrienden ondanks het gemis van dit zeer belangrijke kleinood in hun opvoeding zonder uitzondering maatschappelijk geslaagd zijn doet mijn intense medeleven en medelijden hieromtrent wat temperen.

Het kan haast niet anders dan dat zij, en degenen die dit blogje lezen en tot hun schrik beseffen dat zij ook aardbei ontkroner-loos in het leven staan, direct zich dit kleine maar o zo handige keukengerei zullen gaan aanschaffen. Ook wil ik er een lans voor breken dat met het oog op de nieuwe Nederlanders de aardbei ontkroner in de inburgeringscursus moet worden opgenomen en tot de standaard uitrusting zal gaan behoren van hun keukenuitzet.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten