zondag 30 augustus 2015

Design Derby

Maanden geleden hadden vrienden Harry, Rick, Chris en ik het al afgesproken met elkaar om op mijn eerste vakantiedag een bezoek te brengen aan museum Boijmans van Beuningen om daar de tentoonstelling Design Derby te bezoeken. Ik had het op TV gezien en leek me erg leuk. De Design Derby is een tentoonstelling die 200 jaar design (1815-2015) van Nederland en België laat zien. Bijvoorbeeld Belgisch Art Nouveau versus de Nederlandse variant, Koninklijke opdrachten van koning Willem I in vergelijking met die van koning Leopold I en meer design waarvan steeds het equivalent van de één en de ander te zien is.

Eerst kwamen de mannen een kopje koffie drinken 's-morgens om daarna met de metro richting Boijmans te gaan. Het is een geweldig mooi museum en na eerst wat andere exposities gezien te hebben wilden we richting de Design Derby. Op een bepaald ogenblik liepen Rick en Harry een andere kant op dan Chris en ik, dat is niet erg, we vinden elkaar altijd wel weer. Chris en ik waren stellig overtuigd dat we de Derby aan het bewonderen waren, dachten uit de namen van de kunstenaars te kunnen opmaken wat Nederlands of Belgisch was. tot we na enige tijd een ruimte betraden waar met een Nederlands/Belgische vlaggenlijn die op de grond was aangebracht en een groot bord met 'START' er op bleek dat we heel andere dingen hadden gezien; híer begon de Design Derby pas. Harry en Rick kwamen van een andere kant ook aanlopen en gelukkig voor ons dwalenden was er een rode lijn op de vloer aangebracht die in 1815 begon en ons langs de prachtigste serviezen, meubels, klokken, kasten, glasobjecten, enz, enz. van Nederlandse of Belgische makelij naar 2015 leidden. Het was ons wel gelukt om Harry en Rick weer uit het oog te verliezen, maar leve de mobiele telefonie, Chris belde hen om te zeggen dat we in de tuin van het museum gingen zitten en daar op ze zouden wachten voor een lichte lunch. 

Na de lunch wilden Harry en Rick het gedeelte zien wat wij in eerste instantie voor de Derby Design hielden, en gingen Chris en ik de andere kant op, het is een groot museum en we hebben echt niet alles kunnen zien. Chris had de diepe wens om nu eindelijk eens het Natuurhistorisch Museum wat op een steenworp afstand van Boijmans ligt te bezoeken na er talloze keren tegenaan gekeken te hebben vanaf het terras van de Kunsthal. We hebben een korte wandeling door het Museumpark gemaakt en hebben het kleine Natuurhistorisch Museum dan eindelijk eens bezocht. Veel opgezette dieren, fossielen en andere zaken waaronder de 'Dominomus'. Een leuk museumpje, maar niet echt heel bijzonder in mijn opinie. 

Tijd voor een terras en cocktails vonden we om daarna de avond af te ronden in De Smaak Van Afrika, een erg leuk restaurant waar de keuken van het hele Afrikaanse continent te vinden is in ruimhartige porties. Je eet daar met je handen, d.w.z. met een enjera, een oost Afrikaanse pannenkoek, waarmee je de gerechten van de enorme borden pakt, heerlijk eten en prettig geprijsd. Leuk was ook toen we daar zaten te eten bekenden van mij plots in de deuropening verschenen: Johan en Greta. Johan en ik gaan zo'n 12 jaar terug toen hij een korte periode mijn collega was, en dat klikte zo leuk dat we altijd contact hebben gehouden, Greta is een paar jaar zijn vriendin en zo rond 19 oktober verwachten zij hun eerste kind. Altijd een bijzonder moment als je zo onverwacht mensen tegenkomt. 

Wij zijn na het copieuze diner weer naar mijn huis gemetrood en hebben nog even nagenoten van de heerlijke dag onder het genot van een kopje thee. Het was een hele fijne eerste vakantiedag!. 







Onverwachte ontmoeting met Greta en Johan.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten