dinsdag 1 september 2015

Swinging Sixties London

Per toeval kwam ik er achter dat in het fotomuseum Amsterdam (Foam) een tentoonstelling was van de swinging sixties in Londen. De tentoonstelling was er al sinds 12 juni en is woensdag 2 september voor het laatst, haast was dus geboden, zodat ik gisteren afreisde naar Amsterdam. Ik had een trein uitgezocht die alleen in Schiphol stopt en dan in Amsterdam, dat kost dan wel €2,30 extra, maar je bent er dan ook binnen drie kwartier. Ik kwam zonder er over nagedacht te hebben in de stiltecoupé terecht, en wat is dat een eldorado! Wat een heerlijke comfortabele en vooral rustige manier van reizen. De normale stoptreinen naar Amsterdam hebben dat niet, ook dat is die €2,30 meer dan waard.

Omdat de tram naar de Keizersgracht ook al klaar stond was ik al voor half 11 in het museum, naast de swinging sixties tentoonstelling waren er nog andere tentoonstellingen, maar die waren voor mij iets te artistiek. De fototentoonstelling over "The Swinging City", zoals Time Magazine Londen in april 1966 noemde richtte zich vooral op de modefotografie en de (opkomende) popsterren uit die tijd. Modellen waren toen voor het eerst echte sterren met de naalddunne Twiggy voorop. Slechts een heel klein gedeelte van de tentoonstelling ging over de protestbeweging van de jeugd die er, net zoals hier, ook was in de jaren 60. Mary Quant, de bedenkster van de minirok en de hotpants, Vidal Sassoon, de man die het bobkapsel in de jaren 60 introduceerde opereerden beiden ook vanuit Londen, boetiekjes schoten als paddenstoelen uit de grond, tel daar de muziek van o.a. de Beatles en de Rolling Stones bij op en je begrijpt dat het naoorlogse grauwe London sinds de jaren 60 plotseling bekend stond als 'The Capital Of Cool'.

In het Foam Café heb ik mezelf getrakteerd op een kopje koffie met carrotcake. Hierna wilde ik naar de Utrechtsestraat om naar muziekwalhalla Concerto te gaan, maar het werd weer duidelijk dat ik niet heel goed ben in kaartlezen, of nou ja dat valt wel mee, ik heb meer moeite met mijn plaats te bepalen waar ik daadwerkelijk sta, m.a.w., ik liep de verkeerde kant uit. Nu was het lekker weer, of zeg maar benauwd, en Amsterdam is niet vervelend om doorheen te wandelen. Tegen de tijd dat ik door had dat ik verkeerd liep was ik dichter bij een andere zaak waar ik ook nog even wilde kijken, dus heb ik dat eerst gedaan. Plotseling viel mij ook in dat ik in de jaren 80 van de vorige eeuw door vrienden uit die tijd kennis had gemaakt met De Looier op de Looiersgracht, een grote ruimte waar antiek en curiosa werd verkocht, en nu ik dus de jacht op het pastelservies van Pieter Regout heb geopend, dacht ik er even langs te gaan, maar ja in 30 jaar kan veel veranderen en het was er niet meer. Ik heb thuis even gegoogeld en het blijkt nu op de Elandgracht te zitten onder een andere naam. Iets voor de volgende keer.

Eerst even op een terrasje geluncht, Concerto bezocht en ontdekt dat zij zich voor een heel groot gedeelte weer op de LP's hebben gestort. het werd steeds benauwder en drukkender en zo rond vier uur ben ik weer richting huis gegaan, helaas niet met een snelle trein, maar ik was van al dat lopen best wel moe geworden dat ik het niet erg vond dat ik even kon zitten. Onderweg merkte ik dat het ten zuiden van Amsterdam flink had geregend en nog steeds regende. Ik had dus geboft met het weer.


Twiggy.

De eerste foto van de Rolling Stones als groep toen
ze net hun platencontract hadden getekend.

Een heel jonge Mick Jagger

Een prachtige Marianne Faithful
The Beatles in een Bee Gees pose.

The Beatles met Maharishi Mahesh Yogi waar vooral John
Lennon helemaal door gebiologeerd lijkt.

Mary Quant een mode-icoon
uit die tijd. 

Schattig toch?


Heel erg sixties.
Imitatie van de wisseling van de wacht.


Ook in Londen waren er protesten. 

Make love not war.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten