zondag 29 november 2015

"Both Sides Now"

Één van mijn all time favorite songs is het nummer "Both Sides Now". geschreven door Joni Mitchell en in 1967 voor het eerst op de plaat gezet door Judy Collins en zij had er een enorme hit mee. Joni nam het nummer in 1969 ook zelf op. Daarna is het lied door alle decennia heen, door talloze artiesten opgenomen. Dit jaar nog door de Deense jazzzangeres Cæcilie Norby. In Nederland had Euson er zijn grootste hit mee in 1971.

Ik heb er, uit liefde voor dit prachtige nummer, een Nederlandse hertaling van gemaakt:


Roomijskastelen in de lucht,                                                  
een thuis voor vogels op hun vlucht.                            
Wat zullen ze zacht zijn dacht ik met een zucht,
wolken gaven me dat gevoel                                

Nu ontnemen ze me een zonnebad.
Ze regenen en sneeuwen iedereen nat.
Ik had zoveel voor elkaar gehad,
maar wolken blokeerden de boel.

Van alle kanten heb ik de wolken gezien nu,                          
van boven en beneden en ik denk welnu,                                
het zijn wolkenillusies en ik sta paf.
Ik weet helemaal niets van de wolken af
                     
De maan op een zomerse juninacht,                  
dronken van geluk zo onverwacht.
Een levensecht sprookje in al z'n pracht,
de liefde gaf me dat gevoel

Nu herhaalt het zich als een kapotte plaat.
Je verlaat ze lachend als je gaat.
Ze hebben geen idee dat het je schaadt,
je houdt de schijn op, je bent cool.

Van alle kanten heb ik de liefde gezien nu,
van geven en nemen en ik denk welnu,
liefde is een illusie en ik sta paf.
Ik weet helemaal niets van de liefde af.

Vallen en opstaan een lach en een traan,
naar school, leren, examen en dan een baan.
Dromen die in vervulling gaan,
het leven gaf me dat gevoel

Oude vrienden gedragen zich nu raar.
Vinden mij veranderd, maar dat is niet waar.
Iets raak je hier kwijt, iets vind je dan weer daar,                                              
je leeft bij de dag zonder doel.

Van alle kanten heb ik het leven gezien nu,
van winnen en verliezen en ik denk welnu,
het leven zit vol illusies en ik sta paf.                                  
Ik weet helemaal niets van het leven af




Geen opmerkingen:

Een reactie posten