donderdag 26 november 2015

De moeder en de leraar

Gisteren las ik onderstaand bericht over een fundamentalistische gristenmoeder en een openlijk homoseksuele leraar. (Haar) God verhoedde dat één van haar kinderen homoseksueel zou blijken te zijn, zou wel betekenen dat die God humor heeft, maar voor het kind in kwestie is het de hel, want verstoting uit de familie zou zomaar het kinds lot kunnen zijn. Dit soort gezinnen nemen vaak vooroorlogse proporties aan omdat ze het principe 'zolang Gods water over Gods akker loopt' huldigen en zolang er gebaard kan worden er ook gebaard zal worden zelf als de kans steeds groter wordt, vanwege de gevorderde leeftijd van de moeder, dat het elfde of twaalfde kind verstandelijk beperkt zou kunnen zijn. Dat is dan de wil van God in hun optiek, ook de reden dat inenting tegen ziektes niet wordt toegestaan, als het kind daardoor misvormt wordt door polio wat voorkomen had kunnen worden, of zelfs overlijdt is dat ook de wil van God. Trouwens, er is er weer zo één bijgemaakt.

Hoe heerlijk simpel kan het leven van een diep gelovige godvrezende zijn. Je hoeft niet zelf na te denken en alleen verantwoording af te leggen aan God en de gemeenschap, want ze houden elkaar, bij gebrek aan TV (komt van de duivel), nauwlettend in de gaten natuurlijk. Een homoseksueel kind zou dan ook de wil van God zijn, zou je zo denken, maar dat is dan plotseling niet zo. Ik kende een jongen die uit het gezin, de familie en de gemeenschap werd verstoten, hij bestond niet meer voor hen, want hij was homo.

Ik heb bewust het woord fundamentalistisch gebruikt, om aan te geven dat ieder geloof laagschedeligen heeft wiens hersenen zo zijn geïnfecteerd met dogma's dat er geen ruimte meer is om zelf logisch en liefdevol na te denken. Natúúrlijk is het maar een kleine groep van gristenen die zo denkt, net zoals de meeste moslims geen terrorist zijn en niet alle katholieke geestelijken kinderen misbruiken. Er was een moeder die reageerde: "As  a Christian mom I would love it if you were my son's teacher. Kindness in the face of bigotry takes a big heart".

'Niet in mijn naam' is eigenlijk wat deze moeder en velen die op het bericht hebben gereageerd met haar zeggen. Jammer dat 'Het Geloof' in al zijn vormen vaak de oorzaak is van zoveel ellende en geweld, zowel op wereldschaal als in gemeenschappen of in huiselijke kring. De bedoeling van het hele sprookje is volgens mij, dat het een mooie toevoeging aan het leven zou moeten zijn.

Het artikel:

25-11-2015 | Een moeder die haar twee kinderen op een theaterschool in het Britse Birmingham had heeft ze afgelopen maandag niet meer naar school gestuurd. Reden dat de moeder haar kinderen niet meer naar de 'Talking Props' wil laten gaan is omdat de leraar waar ze les van krijgen homoseksueel is. Dramadocent Michael Neri vertelde vorige week dat hij op mannen valt en dat viel blijkbaar niet in goede aarde bij de moeder. Ze schreef Neri maandag een bericht waarop ze een reactie van hem terug ontving. Deze conversatie zette de docent vervolgens op Twitter waarna vele duizenden mensen reageerden. Vooral de moeder moest het ontgelden. Hieronder de opmerkelijk woordenwisseling van de twee:

Moeder:
"Hallo Michael. In aanvulling op ons gesprek van vorige week heb ik besloten dat mijn kinderen maandag niet naar school gaan. Jouw reputatie als toneelleraar staat buiten kijf, en dat heeft mij er ook toe aangezet om mijn kinderen in te schrijven. Pas onlangs hoorde ik van je levensstijl en als christen kan ik niet toestaan dat mijn kinderen beïnvloed worden door dit soort onconventionele ideeën. Wij geloven dat een man met een vrouw moet trouwen. Ik verwacht dat ik mijn lesgeld terugkrijg. Dat kun je me via een cheque sturen."

Michael Neri:
"Hallo, ik zou liegen als ik zei dat ik teleurgesteld ben door je bericht. Ik ben trots op mijn leerlingen vanwege het respect en de liefde die zij voor anderen voelen en de passie waarmee zij naar gelijkheid streven. Jullie zouden alleen maar een inbreuk vormen op onze familie.  Ik heb het idee dat mijn seksualiteit geen enkele invloed heeft op mijn lesgevende kwaliteiten, net zoals dat het geval zou zijn bij een dokter die een van je kinderen behandelt als het ziek is. Ik ben ervan overtuigd dat het welzijn van je kind op de eerste plaats komt als het met spoed behandeld moet worden, of zou je eerst de levensstijl van hun artsen willen checken voordat zij met de operatie beginnen die hun leven moet redden? Ik wens je succes bij het vinden van een school die bij jouw wensen past, hoewel ik uit ervaring kan zeggen dat een theater zonder homo's hetzelfde is als koken zonder kruiden (dat is mijn mening maar, hoor). Ik hoor dat je je kunt inschrijven bij StageCoach, maar daar dragen leraren 'kleden van tweeërlei stof', en je weet ongetwijfeld dat dat in de bijbel verboden is (Leviticus 19:19). Je bent van harte welkom bij onze musical Happy Days. In de slotakte wordt confetti gebruikt, maar wees gerust, dit is geen poging om je christelijke levensstijl te bederven. We houden gewoon van glitter. Helaas kan je voorschot niet worden terugbetaald, maar maak je geen zorgen, het geld is aan StoneWall gedoneerd, een LGBT-organisatie. Groeten, Michael"




Geen opmerkingen:

Een reactie posten