zaterdag 19 december 2015

Klein gala

Donderdag stroomde mijn Facebookpagina vol met in nette kleding gestoken kinderen en ook op mijn werk werden er door moeders en oma's foto's getoond van (klein) kinderen met stralende hoofdjes in hun mooiste kleding, de jongens vaak met een dasje of strikje en gestyled haar, en de meisjes in zwierige jurkjes en zilveren schoentjes. Ook was het van belang, begreep ik, dat moeders en/of oma's aanwezig waren om ze uit te zwaaien, de werkdag werd door sommigen eerder afgebroken om dat te kunnen gaan doen.

In mijn kinderloze beleving was het voor het eerst dat mijn aandacht er op gevestigd werd dat de kinderen massaal naar een kerstdiner op school gingen om daarna de kerstvakantie in te luiden. Het kan daarom zijn dat zulks al jaren plaatsvindt, maar dat het me niet is opgevallen omdat het niet zo massaal op sociale media werd gedeeld, of dat in mijn omgeving pas dit jaar kinderen in de juiste leeftijd ervoor zijn.
Het zijn veelal lagere schoolleeftijd kinderen, ik begreep van een collega dat het op de middelbare school weer niet cool is om dat te doen (althans dat gold voor haar oudste kleinzoon). Het zal, ik vond het in ieder geval erg leuk om die foto's te zien, de kinderen straalden, je kon zien dat dit een hoogtepunt voor hen was, en het deed me, mede door de drang om hen uit te willen zwaaien, denken aan de Amerikaanse highschool prom.

Tegelijkertijd realiseerde ik me dat er in mijn lagere schooltijd (1971-1977) zoiets helemaal niet was. Ik kan me wel herinneren dat we tegen de kerst wat andere dingen deden dan gebruikelijk en iets van een lunch (weet ik ook niet heel zeker), maar een echt officieel kerstdiner in extra nette kleding absoluut niet. Of zijn er lezers van om en nabij mijn jaargang die in hun schooltijd wél aan schoolkerstdiners deden? Laat het gerust weten.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten