maandag 1 februari 2016

Het werkbriefje

Omdat, zoals ik al eerder schreef, de meneer-van-het-UWV die over de uitkeringen kwam vertellen nogal mompelde dacht ik dat ik het niet goed had verstaan toen ik meende dat hij het over 'werkbriefjes' had. Ik vond het een hilarisch jaren 30 woord uit de crisistijd, en had er meteen een polygoon journaal beeld bij, inclusief bijbehorende stemmen:

Vader: "Zo moeder ik zal weldra mijn werkbriefje gaan indienen"
Moeder: "Horen jullie dat jongens? Vader komt aanstonds met zijn loonzakje"
Oudste dochter: "Oh moeder wat fijn dan kunnen wij terstond naar de kruidenier voor comestibles"
Kleine broertje: "En ulevellen!"
Gelach van het hele gezin om de kleine guit.

Edoch, ik had het goed verstaan het UWV werkt anno 2016 met werkbriefjes, sterker nog het is vorig jaar juli ingegaan. Zaterdag lagen ze in de bus, echte papieren werkbriefjes en dus niet, zoals de uiterst vriendelijke dame van het UWV die mij vorige week belde om te zeggen dat mijn aanvraag goed was ontvangen, digitaal. Ik vermoed dat dit is omdat ik nu voor de curator werk, en er dus gewoon loondoorbetaling plaatsvindt in ik pas vanaf 17 februari in de uitkering schiet. Dit specifieke werkbriefje had als ondertitel 'bij betalingsonmacht werkgever' Het geeft ook aan dat net zoals bij ieder ander bedrijf de communicatie van de afdelingen onderling bij het UWV niet optimaal is.

Iedere maand moet je een werkbriefje invullen, ook al heb je niet gewerkt. Een (digitaal) administratieve rompslomp, niet voor mij, maar vooral voor de organisatie zelf, want als je werk hebt geef je dat al aan hen door, en zo niet blijf je in die uitkering. Mijns inziens is het een dubbele bevestiging, een soort double check en extra werk voor hen, maar het zal een functie hebben.

Het wordt ook pijnlijk duidelijk wie onder meer de clientèle is van het UWV bij de vraag: 'Bent u in de genoemde periode gedetineerd geweest?' Die vraag dus iedere maand hè. Tegelijk lag ook de toekenning voor mijn WW uitkering in de bus, met o.a. bedragen en tijdsduur, en dat klopte met wat ik al had uitgerekend. Ik zit net boven het bedrag wat recht zou geven om me tot de voedselbank te wenden, dus dat station kan ik vooralsnog passeren.

Wel zal ik met minder moeten rondkomen, maar dat vind ik dan meteen ook weer een uitdaging. Ik heb uitgerekend wat ik per week te besteden ga hebben, en mijn plan is om dat bedragje in baar geld op te nemen en niet zoals nu alles te pinnen, ten einde duidelijk inzicht te hebben in wat er nog uit te geven is en eventueel de boodschapjes daar op aan te passen. Niemand kan zeggen dat ik niet klaar ben voor deze temptatie.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten