vrijdag 25 maart 2016

Peter Oskam

Wie van jullie dacht bij het lezen van bovenstaande naam: 'O leuk een blogje over de burgemeester van Capelle aan den IJssel?' Precies. Maar voel je niet bezwaard, ik woon er en ik las gisteren in de lokale krant, die ik als werkzoekende nu geregeld doorlees, want je kunt nooit weten, dat Peter Oskam sinds 4 januari de burgemeester is van de plaats waar ik woon. En ik wist helemaal niet dat er van burgemeester gewisseld was, sterker nog, toen ik las dat Peter schreef dat we misschien wel even moesten wennen na het vertrouwde gezicht van zijn voorganger Frank Koen, had ik bij burgervader Koen ook totaal geen beeld. Ik voelde toch een schaamtemoment.

Ik weet toen ik hier kwam wonen 16 jaar terug dat er een vrouw burgermoeder was, Joke van Doorn (ook die naam heb ik even moeten opzoeken). Als import Capellenaar zie ik Capelle ook meer als een soort buitenwijk, of voorstad zo je wilt, van Rotterdam. Ik riskeer met deze ontboezeming ingegooide ramen en graffiti op mijn buitendeur waarmee geboren en getogen Capellenaren hun waarschijnlijk terechte verontwaardiging willen uiten, maar ik kan hen dan direct de mond snoeren, want burgervader Oskam is, net als ik, geboren en opgegroeid in Den Haag. Geen rasechte Capellenaar dus als eerste burger van de stad, maar de man is ingevlogen uit Den Haag, of om precies te zijn uit het Capelle van Den Haag, Rijswijk, waar hij met z'n gezin nu nog woont, maar voor het begin van het nieuwe schooljaar komt het gezin Oskam naar hier.

Uit zijn voorstel-column blijkt dat de man een heel mooie staat van dienst heeft: allereerst opgegroeid in het Haagse Laakkwartier, politieschool in Scheveningen, politieman in nota bene de Schilderswijk, studie Nederlands Recht, Officier van Justitie in Rotterdam, rechter en kinderrechter, woordvoerder Veiligheid en Justitie in de Tweede Kamer, asielzaken, Koninkrijksrelaties, en dan nu burgemeester in de groenste stad van Nederland (2015).

Een mede Hagenees als eerste burger van de gemeente waar ik mijn domicilie heb. Zonder de man nog ontmoet te hebben voel ik al verwantschap. Ik wens Peter en zijn gezin een heel fijne ambtsperiode toe.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten