vrijdag 8 april 2016

Afrikaantjes


Afri·kaan (dem,vmeervoud: Afrikanen)1iem. uit Afrika
afri·kaan·tje (hetomeervoud: afrikaantjes)1eenjarige tuinplant


Rond deze tijd ging ik normaliter naar de plaatselijke tuinplantenjuwelier om voor enkele tientallen euries planten aan te schaffen om de lanai weer een gezellig en zomers aanzien te geven. Gezien de huidige situatie kan hiervan vanzelfsprekend geen sprake zijn, maar niet getreurd. Één van de bijzonderste en interessantste ontdekkingen van de forse achteruitgang in inkomen vind ik dat door logisch, simpel en planmatig na te denken je best veel kunt doen met een beperkt budget.

Zo had het walhalla voor iedere uitkeringsgerechtigde, Lidl, vanaf gisteren onder het mom 'alles voor de tuin' een aanbieding van verschillende plantjes voor een zeer betaalbare prijs. In de folder stond duidelijk in niet te missen letters aangegeven dat deze aanbieding vanaf donderdag 7 april gold. Als ik iets geleerd heb als winkelmedewerker is het wel om folders goed te lezen, ik zal altijd op de geldigheidsduur van de folder letten (meestal ergens in kleine lettertjes aan de zijkant), staat ergens een * bij dan zoek ik net zo lang tot ik gevonden heb wat bij die * hoort, en het aller belangrijkste, ik let altijd op wanneer een aanbieding ingaat.

Wat ik ook heb geleerd tijdens mijn werk in de winkel is dat 85% van de mensen niet goed lezen, en dat is meteen één van de grootste ergernissen van winkelpersoneel, aan de andere kant ga je er op een geven moment gewoon van uit dat klanten überhaupt niets lezen, dus ben je voorbij de ergernis, want je aan iets ergeren wat je sowieso al verwacht , is zinloos en verspilde energie.

Dus gisteren ging ik met voldoende tassen naar 'mijn' Lidl om te ontdekken dat er nog slechts 4 trays met afrikaantjes stonden. Nu vind ik afrikaantjes heel leuke plantjes en is oranje, buiten het kampioenseizoen om, mijn op één na favoriete kleur, maar er werd gewag gemaakt van wel 5 verschillende soorten plantjes, en ik was heus vroeg, dus vroeg ik aan een dame die er werkt of dit echt alles was. "Ja, ze hebben het er gisteren al ingezet, dat was niet zo slim, want het gaat natuurlijk erg hard".

Ja zeg, op deze manier gaat alles onderuit wat we met elkaar hebben afgesproken! Klanten lezen niet en menen altijd gelijk te moeten hebben, en winkeliers moeten in ieder geval hun data waarmee ze communiceren, die 85% niet leest, op orde hebben, dat is hoe de wereld in elkaar steekt, al is het maar voor die 15% die zich er aan vastklampen. Maar goed, bedelaars zijn geen kiezers, dus ik ben lekker aan de slag gegaan met mijn afrikaantjes, en ik ben er net zo blij mee en het staat heel vrolijk vind ik.

NB Afrikaantjes (de plantjes) komen oorspronkelijk uit Mexico.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten