zaterdag 7 mei 2016

10

Microsoft maakte vorig jaar bekend dat op 29 juli er een gratis upgrade naar Windows 10 beschikbaar zou zijn. Er waren mensen die om 00.01 uur die dag staande bij waren om dat te installeren, want nieuw. Mijn metathesiofobie maakt dat ik daar vanzelfsprekend niet bij hoorde. Ik was blij met mijn Windows 7 alles functioneerde naar behoren, dus waarom zou ik. Vrienden van mij waren er ook vrij snel bij en ik hoorde al meteen over dingen die het niet deden en andere ongemakken. Als ik iets geleerd heb in mijn ruim 50 jarig leven is dat pionier willen zijn gepaard gaat met kinderziektes. Bovendien was al heel snel duidelijk dat Windows Media Center er niet meer op beschikbaar zou zijn, en dat is waar ik zo'n aardigheid in had om mijn muziek af te spelen.

Na die dag verschenen er steeds groter wordende pop ups in beeld dat mijn PC meer dan gereed was om zich over te geven aan Windows 10. Prima, maar ik niet, dus ik klikte ze gewoon weg. Nu heb ik zeer lieve vrienden, wij houden elkaar in de gaten, en als er iets is waarmee de ander geholpen kan zijn ondernemen we actie. Zo kon het gebeuren dat vriend Chris eergisteren, tussen zijn koffer inpakken voor een reisje door, mij ervan op de hoogte stelde dat Windows 10 vanaf 29 juli dit jaar betaald zal moeten worden, de prijs is $119,-. De europrijs is nog niet bekend. Dat was heel vriendelijk van hem, in mijn huidige situatie is alles waarop bespaard kan worden natuurlijk welkom. En ik weet natuurlijk ook wel dat ik er op een gegeven moment tóch aan zal moeten toegeven, dus voilà, met lichte weerzin heb ik het installeerknopje aangeklikt.

Ik las de bemoedigende woorden op de pop up, om mijn laatste restje argwaan weg te nemen, dat alle bestanden behouden bleven, dus geen zorgen.  Dat klopt, alleen was er een spelelement aan toegevoegd: je moet zelf zoeken wáár, in ieder geval niet waar ik ze gewend was te vinden. Na iets meer dan 2 uur had ik het grootste gedeelte al wel terug gevonden en weer zo gezet zoals ik het prettig vind. Tot nog toe zie ik nog geen verbeteringen en/of  voordelen van deze upgrade, maar vrienden die er nu al bijna een jaar mee werken zullen het me binnenkort vast kunnen vertellen.

Geen Windows Media Center, maar natuurlijk wel Windows Media Player. Maar mijn qua omvang volwassen muziekverzameling stond er niet direct al in. Daar is de externe harde schijf met muziek en de player 13 uur en 34 minuten mee bezig geweest. Vervolgens heb ik ontdekt dat bij Windows 10 'Groove Music' zit, een soort Media Center waarin je ook muziek kunt afspelen, die is nu bezig zich te vullen met mijn muziek as I type. Maar even zien of het wat is. Het zijn vermoeiende dagen voor een behoudend mens.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten