zondag 1 mei 2016

De Tweeling

Dankzij mijn zuster Els konden vriend Harry en ik naar de musical "De Tweeling" , waarvan zij kaartjes had gewonnen bij de Postcodeloterij. Ik kende het verhaal van Tessa de Loo, had de film gezien, en kon me geen voorstelling maken hoe het verhaal naar toneel te vertalen was, laat staan hoe er een musical van te maken viel. maar ik kan het met één woord zegen: Grandioos!

Alles klopte, het decor, de cast, de liedjes, het verspringen in de tijd van het verhaal, alles liep heel organisch in elkaar over, op geen enkel moment was iets ver gezocht of ongemakkelijk. Een geweldige cast met meer dan 20 acteurs, met in de hoofdrollen Hanna van Vliet (Anna), Rosa da Silva (Lotte), William Spaaij (David) en Niels Gooijer (Bernd) maar ook acteurs als Jacob de Groot, Dic van Duin, Kees Boot en Doris Baaten deden mee. De muziek en liedteksten zijn gemaakt door Ilse DeLange, JB Meijers en Daniël Lohues. De prachtige regie is van Ruut Weissman.

Het overbekende verhaal is zo in het heden te plaatsen, wat is goed en wat is slecht? Als iets me, door deze voorstelling, nogmaals duidelijk is geworden, is het dat niets 100 % goed of slecht is. Tante Elizabeth die Lotte opvoedt alsof het haar eigen kind is, maar toch de brieven die ze naar haar zus schrijft nooit verstuurd. Onkel Heinrich die een hork is voor Anna, haar zelfs voor eigen gewin gek laat verklaren zodat ze niet naar school hoeft en op de boerderij kan werken heeft wel heel goed door wat Hitler wil en staat pal achter de Joden. Oom François, de man van Elizabeth wil de Joodse David, Lotte's man, en zijn broer Ruben geen onderdak bieden omdat hij bang is voor de gevolgen, maar Elizabeth durft het aan. En zo zijn er meer zaken die in dit verhaal aan het licht komen en waarvan je snapt dat het op dat moment heel moeilijk is om het enig juiste te doen, maar waarvan je achteraf kunt zeggen, met de kennis van nu, dat die keus zo heel duidelijk was.

Dit is zo'n voorstelling waar ik nog lang over na zal denken, vooral omdat het nu in deze tijd ook zo onrustig en verwarrend is en dat de beslissingen die nu genomen worden over 20 jaar misschien volstrekt niet begrepen worden, 'Hoe hebben ze nou niet kunnen zien hoe verkeerd het was om het zo te doen'. Het zou me niet verbazen.

Ik kan iedereen aanraden deze voorstelling te gaan bekijken.




Rosa da Silva, Hanna van Vliet, William Spaaij en Niels Gooijer


Geen opmerkingen:

Een reactie posten