donderdag 19 mei 2016

"Harper Valley P.T.A."

Één van de leukste countryliedjes is "Harper Valley P.T.A." van Jeannie C. Riley, die in 1968 haar naam voorgoed ermee vestigde. Het is geschreven door Tom T. Hall. Dit lied leverde Jeannie een Grammy voor 'Best Country Vocal Performance Female' op. In 1970 werd Jeannie born-again Christian en distantieerde zich van het lied, maar desondanks is ze het altijd blijven zingen tijdens haar concerten. Ik heb met veel plezier een hertaling van het liedje gemaakt:

Oudercommissie te Ederveen

Ik wil een verhaal vertellen over een weduwe uit Ederveen,
de school met de bijbel daar ging haar tienerdochter heen.
Op een middag kwam ze thuis met een brief van school in haar hand,
het was van de oudercommissie, en ze moest even zitten, want
er stond "mevrouw van Dam de rokjes die u draagt zijn veel te kort,
die hoge hakken en uw losse omgang met mannen er wordt over gemord.
Wij denken dat dit niet het goede voorbeeld voor uw dochter is in het algemeen."
Was getekend, de oudercommissie van de school met de bijbel in Ederveen

Het was diezelfde middag nog dat de oudercommissie bijeen kwam,
en ze waren geschokt door de plotselinge aanwezigheid van mevrouw van Dam.
Met korte rok en hoge hakken liep ze naar voren en ze zei:
"Ik wil graag bij deze meeting van de oudercommissie aanwezig zijn."

Kijk daar zit Bob de Bruin, al zeven keer heeft hij me gevraagd voor een date,
en mevrouw de Bruin heeft er geen idee van dat haar man dat deed.
Meneer Bakker, vertel ons eens, waarom uw secretaresse weg moest uit Ederveen.
En de zoon van mevrouw de Gunst die van ballet hield, waar is ie nu heen?

De directeur is er niet, hij vond het gisteravond in de bar weer veel te fijn,
en als je dicht bij Sandra de Jong staat ruikt haar adem naar rode wijn. 
En jullie hebben dus de moed om tegen mij te zeggen: "Als moeder deugt u niet."
Het lijkt hier wel 'Goede Tijden' en stuk voor stuk zijn jullie hypocriet.

Ik maak jullie niets wijs, dit is echt gebeurd, vraag het iedereen.
De dag dat mijn moeder de oudercommissie toesprak in Ederveen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten