vrijdag 20 mei 2016

Negentig jaar


Vandaag wordt mijn moeder 90 jaar. Negentig jaar! Een hele leeftijd, en een leeftijd waarop er vele ongemakken zijn. Lopen gaat heel moeilijk, ze is dovig, heeft een ongelofelijke hoeveelheid medicijnen nodig, maar ze ís er nog en woont, met de nodige hulp, nog op zichzelf. Grootst vieren, daar moest ze niet aan denken, veel te vermoeiend en dat begrijp ik volkomen. Middels dit blogje wil ik met foto's uit haar negentigjarig leven juist de vele leuke momenten benadrukken, nu het leven als negentig jarige zoveel beperkingen kent. "Als je zo oud bent als ik heb je al heel wat traantjes geplengd, maar ook heel veel gelachen" hoor ik haar de laatste tijd tegen mensen zeggen. En juist die vrolijke momenten wil ik vandaag belichten.

1958, de tijd van de pettycoats.

Jaren 60, een bedrijfsfeestje, want rechts van mijn moeder en links van
mijn vader zitten dhr. en mevr. van Houten de baas en zijn vrouw.

Jaren 60, nóg een bedrijfsfeestje met jolijt. Mijn moeder is de ballon blazende
vrouw in het midden. Mijn vader, 4e van rechts, kijkt geamuseerd toe.

Jaren 60, drielandenpunt in Vaals.

Jaren 60, ik vermoed ergens in Duitsland.

18 juli 1965, mijn doop. Mijn moeder met enorme handtas. En v.l.n.r.:
Buren tante Sjaan en Yvonne, Opa van Luijn, mijn zus Els en achter mijn
moeder, Peter Etiënne (met sigaret) en opa Heemskerk.

Circa 1967/68, eendjes voeren in het Haagse Zuiderpark.

Jaren 60, ik vermoed op de camping bij tante Jopie en ome Ton.
Hier geeft mijn moeder me eten.

Vakantie 1969, mijn ouders nemen
hun rust.

Vakantie 1969, mijn moeder gaat met een serieus
 mes een abrikozenvlaaitje aansnijden.

Eind jaren 60 of begin jaren 70
mijn ouders als bruiloftsgasten. 

Eind jaren 60 of begin jaren 70
mijn moeder op carnaval als
zigeunerin.

1970. Mijn moeder met mij en haar eerste kleinkind Richard.

Begin jaren 70. Ik kan me deze jurk
heel goed herinneren: van lila terlenka met witte rand.

Dansend in 1975.

Carnaval 1980: Els, Mijn moeder, ome Ton, Pia en tante Jopie.

1 juni 1982, mijn vader ontvangt een ridderorde.

Juli 1982, op reis met een bontjas (!)

Juli 1982, Londen.

Ik vermoed jaren 80, mijn moeder dansend met de zanger van de band.

Juli 1987, thuis bij mijn ouders in Doetinchem v.l.n.r. tante Jopie,
tante Riet, schoonzus van mijn moeder, en mijn moeder. 

Jaren 80 v.l.n.r. ome Ton, Tante Riet, mijn moeder (met sigaret (!))
en tante Jopie.

Ik denk jaren 80 of jaren 90, mijn moeder in een vrolijke lachbui,
mijn vader kijkt maar naar de wal.

1991, met mijn moeder bij de familie Roskam.

16 mei 1996, bij mij thuis in Rotterdam, samen met mijn moeder.

2012, dagje uit met de Zonnebloem naar diergaarde Blijdorp. 











2 opmerkingen:

  1. Van harte gefeliciteerd met je moeder! Geef haar maar mijn welgemeende felicitaties door. Negentig jaar is een meer dan gezegende leeftijd.. :-)

    BeantwoordenVerwijderen