maandag 6 juni 2016

Tong Tong Fair (Pasar Malam)

Sinds 2009 wordt de Pasar Malam, die vanaf het eind van de jaren 50 in Den Haag wordt gehouden, Tong Tong Fair genoemd, maar ik blijf het stug Pasar Malam noemen omdat ik Tong Tong Fair geen leuke benaming vind. Enige weken geleden hadden we afgesproken om met elkaar deze jaarlijkse Indonesische markt te bezoeken. Voor Nadira zou het de eerste keer zijn dat ze dit zou gaan meemaken, maar helaas was zij door onvoorziene omstandigheden verhinderd. Geen nood, ik zeg: "Volgend jaar!"

In stralende zon treinde ik naar mijn geboortestad en had een trein eerder zodat ik op het plein voor het Centraal Station even lekker van deze lenteochtend kon genieten. Rick, Chris en Harry kwamen enigszins noodgedwongen met de auto, vanwege spoorwegwerkzaamheden tussen Leiden en Den Haag, maar hun auto's zetten zij ergens op een vrij parkeren parkeerplaats en kwamen gedrieën met de tram naar het station. Om klokslag 12 uur liepen we richting het Malieveld. Chris had al kaartjes geregeld, zodat wij zo door konden lopen. Ons eerste doel was het eetpaviljoen, want lunchtijd en best wel trek, daar genoten we van heerlijke Indonesische specialiteiten. 

Hierdoor aangesterkt liepen we de grote bazaar over, langs alle kraampjes met stoffen, snuisterijen, kleding en natuurlijk eten, veel eten. Er was live muziek die wel heel erg hard was. Chris trakteerde ons op sponscake, SPONScake hè mensen, geen SPACEcake in neonkleuren roze en groen. En na nog even het speciale Indonesië paviljoen te hebben bezocht lokte ons het mooie weer naar buiten. 

Als geboren Hagenaar voel ik me dan verantwoordelijk om de leuke plekjes van  'mijn stad' te laten zien. Ik stelde de Denneweg voor, met z'n oude Haegsche chique, en de straatjes er achter. Gaandeweg leek het me leuk om richting Anna Paulownaplein te gaan omdat daar een heel leuk groot terras is waar je heerlijk in de zon óf onder bomen kunt zitten. De richting wist ik en we weken van de gebaande paden af door een wijkje in te lopen waar ik ook nog nooit was geweest, de prinses Mariestraat en Schelpkade via de Javastraat en Laan van Meerdervoort naar het Anna Paulownaplein. Heel leuk stukje Den Haag. 

Wij zegen neer op het terras van Room voor wijn met een bittergarnituur, om later te besluiten om er ook te dineren, omdat we zo lekker zaten, eerst in de schaduw van de boom, maar later weer fijn in het zonnetje. Na al dit heerlijks zijn we via de stad naar het station gewandeld, geen straf met dit heerlijke weer. Het was weer een dag om met veel plezier aan terug te denken.
























Geen opmerkingen:

Een reactie posten