dinsdag 12 juli 2016

Een klein groot mens.

Afgelopen zondag is de finale gepeeld van het EK 2016. De twee laatst overgebleven landen Frankrijk en Portugal speelden in die finale tegen elkaar. Nederland hoefde dit jaar niet mee te doen, en ook al zou dat wel het geval zijn geweest, het gaat aan mij vrij geruisloos voorbij. Dit jaar was er voor mij dan wel het lichtpuntje dat er geen oranje plastic memorabilia als horizonvervuiler aanwezig was in de buurt.

Ik was eigenlijk al van mening dat het was afgelopen toen ik vorige week zaterdag op een feest aanwezig was van vrienden waarbij hij 50 werd en hun kind 18. Daartoe hadden ze een zaal gehuurd en veel vrienden en bekenden uitgenodigd. Het was al gezellig druk toen ik arriveerde en ik ging bij mensen zitten die ik kende van eerdere verjaardagen in kleine kring. Plotseling werden er een aantal mannen zenuwachtig en gingen met hun telefoontjes in de weer. Er bleek namelijk een voetbalwedstrijd te zijn. Hun telefoontjes hadden geen bereik, er ontstond bij één man nu regelrechte paniek en hij rekruteerde met een blik alsof het net zo normaal was als in- en uit ademen, een aantal mannen met : "Het is voetbal, kom op, als we hier niets kunnen volgen gaan we naar huis". En hij begon aanstalten te maken, een aantal mannen voor zich winnend. Plotseling ontdekte hij een beamer en een opgerold groot scherm. En ja hoor, hij kreeg het voor elkaar dat het enorme scherm naar beneden werd gerold en de wedstrijd via de beamer werd getoond, wel met de concessie dat het geluid uit bleef. Dit voor 6 van de ongeveer 50 aanwezigen. Ik was letterlijk met stomheid geslagen. 

Maar goed zondag was dan dus echt de laatste wedstrijd en die bleek, zo zag ik op het nieuws, gewonnen te zijn door Portugal. En gisteren zag ik een filmpje wat ik zo ontroerend vond en die velen al gezien zullen hebben, maar ik móet het gewoon in dit blogje opnemen. Een Franse supporter is volledig ingestort na het verlies, schokschouderend staat hij te grienen tot er plotseling een klein handje zijn hand aanraakt. Het is een klein Portugees jongetje die de man troost. Veel volwassenen in het algemeen en voetbalsupporters in het bijzonder kunnen veel leren van dit Portugese ventje. Wat een groot mens.






2 opmerkingen: