zondag 21 augustus 2016

Goedenavond dames en heren

Zoals bekend ben ik een zeer beperkte tv kijker. Ik kijk vrijwel uitsluitend Nederland 1, 2 en 3, welke sinds enige tijd NPO genoemd worden, ik heb het even moeten opzoeken, maar dat staat voor Nederlands Publiek Omroepbestel. De commerciële zenders hebben maar heel sporadisch iets wat ik leuk vind, zoals volgende week, dan start de serie "Dokter Tinus" weer op SBS 6 en dat kijk ik dan wel, maar als ik de wervende aankondigingen zie van andere programma's, die rondom de reclameblokken tijdens het kijken naar de serie worden getoond, dan ben ik ten eerste verbaasd dat er zulke programma's zijn, en vervolgens dat er mensen daadwerkelijk naar kijken. Maar dat ligt geheel en al aan mij, want de commerciële zenders hebben een grote achterban die juist nooit of maar heel af en toe naar de publieke omroep kijken.

De afgelopen maanden heb ik eigenlijk alleen maar het Journaal om 20.00 uur gezien, om daarna de tv weer uit te zetten. Er was vrijwel niets leuks op, films komen meestal op de commerciële zenders, en door die reclames tussendoor duurt dat dan vaak meer dan 3 uur, daar heb ik echt geen zin in. Ik neem dan ook vol ontsteltenis kennis van mensen wiens eerste gang bij het opstaan is om naar de tv te lopen, die aan te zetten en pas weer uit doen als het tijd is om naar bed te gaan. Dat is zo ver buiten mijn belevingswereld, dat het begrip ervoor ook niet wil komen.

Nu is het zo dat ik van een generatie ben dat er overdag geen tv was, alleen op woensdag- en zaterdagmiddag was er, van ik denk 13.00 tot 16.00 uur, kindertelevisie, en daar keek ik dan als kind wel naar. En nu opa toch verteld, er waren ook maar twee zenders, toch keek ik toen meer tv dan nu. Maar, ik zag zojuist in mijn tv gids, ja mensen, ik heb nog een tv gids, en wees blij dat ik geen radiobode zeg, zoals mijn vader vroeger, dat het nieuwe tv seizoen er weer aankomt, en ik zag ook dat er weer programma's komen waar ik graag naar kijk: "Koefnoen", "Kanniewaarzijn", "Tussen Kunst en Kitsch", het voornoemde "Dokter Tinus" en zo af en toe weer een cabaretvoorstelling.

 "De Wereld Draait Door" begint ook weer, een fijn programma voor onder het eten waarvan ik hoop en vermoed dat de hevig getroebleerde Sylvana Simons niet meer als tafeldame zal worden uitgenodigd, omdat ze zich de laatste keer, net voor de zomerstop, samen met haar vriendjes van Denk zo belachelijk heeft gemaakt, om nog maar niet te spreken van mijn appetite die toen volledig was verdwenen. De reden dat het programma zo prettig is voor onder het eten zijn de licht verteerbare onderwerpen die er in behandeld worden, dat principe werd door de chronisch verongelijkte Sylvana met voeten getreden.

Bovendien begint op 20 september voor mij en mijn vaste theatervriend Harry ook het theaterseizoen weer. Ook de nazomer en het najaar hebben zo hun fijne en leuke kanten.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten