maandag 31 oktober 2016

De Rotterdamse jungle

Een tijd geleden stelde vriendin Talitha voor om op 30 oktober samen met haar en haar vriend Jan naar diergaarde Blijdorp te gaan. Zij zijn boven de 40 en waren daar nog nooit geweest! Ze waren er zich van bewust dat je niet had geleefd als je dat niet van je bucket list kon afstrepen. Toen we het afspraken konden we niet vermoeden hoezeer het weer ons gunstig was gezind. Het was echt heerlijk!

Allereerst even een kopje koffie gedronken bij mij, ze hadden er immers een aardige autorit opzitten vanuit het Almeerse. En toen op weg naar onze Rotterdamse jungle. Voor mij was het ook al weer een paar jaar geleden dat ik er ben geweest. Ik heb altijd een beetje dubbel gevoel bij dierentuinen, ik vind aan de ene kant dat dieren het best in hun natuurlijke habitat gelaten worden, maar aan de andere kant als ze goed worden verzorgd en de ruimte die ze tot hun beschikking hebben is vanuit het dier gedacht, is het een mooi middel om ons met de dieren kennis te laten maken en er voorlichting over te krijgen. Toen ik klein was zaten dieren in dierentuinen echt in kooien. Punt. Nu wordt hun eigenlijke leefomgeving heel goed nagemaakt en hebben ze veel meer ruimte.

We kwamen binnen bij het oceanium en dat is meteen een heel mooi begin, zeker nu er een nieuwe tunnel is met koraalriffen De dierentuin is heel mooi aangelegd in werelddelen met de daarbij behorende dieren en ook planten. Zelf word ik altijd erg vrolijk van de vlindertuin, het geeft een heel sprookjesachtig gevoel als die prachtige vlinders in al die kleuren om je heen fladderen. Ook hebben we Blijdorp's beroemdste inwoner gezien, de onlangs 20 jaar geworden Bokito. We hebben een paar uur heerlijk gewandeld en eindigden bij de vroegere hoofdingang waar sinds mensheugenis de flamingo's gesitueerd zijn. We besloten om het treintje te nemen om ons naar de andere kant van het park te brengen, waar de auto stond.

Thuis hebben we een flesje wijn opengetrokken en werden rozig van de combinatie met gezonde buitenlucht en het wandelen. Na samen gegeten te hebben aanvaardden Talitha en Jan de reis weer terug naar huis, en konden we terug kijken op een geslaagde dag.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten