zondag 2 oktober 2016

Zacht van binnen

Ik kende Peter Pannekoek van 'De Wereld Draait Door', waar hij van september 2014 t/m mei 2016 de week afsloot als 'huiscabaretier'. Zijn korte stand-up's heb ik altijd met plezier bekeken en zijn spitsvondigheid, verbanden leggen en taalgevoel maakten indruk. Dus toen ik zag dat hij dit theaterseizoen in het Isala Theater kwam om zijn eerste theaterprogramma 'Zacht Van Binnen' te spelen aarzelde ik geen moment om kaartjes te bestellen, en ik heb er geen spijt van gehad.

Wat is hij geweldig goed! Op schijnbaar achteloze wijze legt hij het DNA van de gemiddelde Nederlander bloot, houdt het publiek een spiegel voor en spaart zichzelf daarbij niet. Hele herkenbare dagelijkse zaken in relaties, actualiteiten, en maatschappelijke kwesties, niets ontsnapt aan zijn aandacht. Ook niet de vrouw die wegliep om, zoals ze zei, naar het toilet te gaan, maar die nooit meer terug kwam, haar man die bleef, maar kwam na de pauze ook niet meer in de zaal. Ze waren bron van hilariteit. Ik snap het ook niet, ze zaten net als wij op de eerste rij, dan weet je toch waarvoor je een kaartje hebt gekocht? Je bent er niet per ongeluk terecht gekomen, zeg maar.

Omdat Peter een leuke open uitstraling heeft en er best schattig uitziet, met dat blonde haar en die grote blauwe ogen kan hij de meest keiharde grappen maken en je pikt ze van hem, maar bovenal ook omdat overal wel een kern van waarheid inzit. Aan het eind bedankte hij het publiek dat we met zovelen naar zijn eerste theatervoorstelling zijn gekomen en hoopte dat we er bij een volgende voorstelling weer bij zullen zijn. Nou Peter, dat gaat zeker gebeuren, we hebben echt genoten en vreselijk gelachen. Tot de volgende keer!


Het decor van 'Zacht Van Binnen' was ook erg fraai.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten