woensdag 28 december 2016

In Memoriam: Carrie Fisher

"My daughter, Carrie Fisher, is in stable condition in ICU. If there is any change, the family will share the information at that time. To all her friends and fans, I thank you all for your prayers and good wishes."

Dit liet actrice Debbie Reynolds op 25 december weten over de situatie van haar dochter Carrie Fisher. Carrie werd op 23 december tijdens een vlucht van Londen naar Los Angeles aan boord getroffen door een zware hartaanval. Ze werd opgenomen en aan de beademing gelegd, waar ze gisteren overleed.

Ik kende Carrie voornamelijk als de dochter van Debbie Reynolds de Hollywood veterane die in haar latere jaren de moeder van Grace speelde in de tv serie "Will & Grace". Natuurlijk wist ik dat Carrie de rol van Princess Leia had gespeeld in de Star Wars films, en dat ze die rol nog niet zo lang geleden prolongeerde in nieuwe delen van die film die voor het eerst in 1977 uitkwam, maar ik heb nog nooit een Star Wars film gezien. 

Ze heeft in ongelofelijk veel films en series gespeeld, en regelmatig ook samen met haar moeder. In series speelde ze vaak zichzelf, waarmee dan de draak werd gestoken met haar Princess Leia-karakter. Ik kan me nog een aflevering van de serie "Ellen" herinneren in de jaren 90, de serie van Ellen DeGeneres, waarin Ellen haar in haar boekenwinkel ontving en met ronde broodjes naast haar hoofd naar haar glansrol verwees, en Carrie daar dan heel chagrijnig op reageerde, zo van "Nou, dat is echt nog nooit gedaan...". Hilarisch leuk. Maar de waarheid was wel dat die rol altijd aan haar is blijven kleven.

Carrie was heel open over haar bipolaire stoornis en haar verslaving aan cocaïne en drank, ze hield er lezingen over. Ze heeft met verschillende (bekende) mannen relaties gehad en heeft één dochter, Billie Lourd, die ook actrice is. Ik moet er steeds aan denken dat haar moeder Debbie, die nu 84 jaar is, haar dochters overlijden moet meemaken. Van de week zei mijn moeder nog dat niets haar erger lijkt dan dat, een kind ten grave moeten dragen. Ik kan me dat goed voorstellen, in onze familie is deze tragedie helaas een aantal keer voorgekomen. Je hebt het niet voor het zeggen, iedereen is in feite een mens van een dag. Mijn moeder vatte het kernachtig samen: 'Als je oud bent dan moet je , maar als je jong bent dan kun je'. 

Carrie Fisher is 60 jaar geworden. 
Carrie Fisher als Princess Leia.


Carrie Fisher met haar moeder Debbie Reynolds.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten