zaterdag 10 december 2016

In Memoriam: Peter van Straaten

Het gevaar trotserend dat mijn blogjes een verzameling necrologieën worden, vandaag toch weer een 'In Memoriam', want ik kan onmogelijk het overlijden van de grote Peter van Straaten onvermeld laten. Al mijn jaren in de boekhandel waren zijn boeken aanwezig, eerst de boekjes van Vader & Zoon, begonnen als strip in het Parool, over de rechtse vader en zijn linkse zoon, die in boekvorm tot 1987 bleven verschijnen. En daarnaast zijn gebundelde niet te evenaren tekeningen met onderschrift, soms maar één enkel woord of een korte zin, waarin hij het dagelijks leven zo genadeloos herkenbaar kon vatten. En vanaf 1994 natuurlijk zijn jaarlijkse "Peter's Zeurkalender", een scheurkalender met op iedere dag zo'n weergaloze tekening met onderschrift.

Peter heeft in zijn leven talloze prijzen gewonnen, waaronder maar liefst 5 keer de Inktspotrijs, voor de beste politieke tekening van het jaar (dat deed hij ook nog). De laatste keer dit jaar, toen was hij al ziek. Peter is 81 jaar geworden.

Youp van 't Hek zei het gisteren zo heel treffend, dat je soms getuige bent van een Peter van Straaten-situatie. En wie weet ben je zelf wel eens onderdeel van zo'n situatie, het zou zomaar kunnen. Ik plaats hieronder wat tekeningen van Peter om zijn ongeëvenaardheid nog maar eens te onderstrepen.

Twee tekeningen heb ik altijd onthouden, maar helaas niet kunnen vinden: Twee enorme dikke mannen op leeftijd in zwembroek kijken naar een meisje die voorbij loopt, wij zien haar op de rug, mooi slank figuurtje, het onderschrift: "Mwah...". In een campingwinkel staat een enorme vrouw in een minuscule bikini bij de kassa met een geïrriteerd gezicht schuin achter haar staat een man, het onderschrift: "Hád u maar iets van mij aan, mevrouw".

Peter van Straaten gevangen in zijn eigen tekening. 

Vader & Zoon.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten